Site icon מקומונט לוד

מדעי המחשב- מוזיקה ואבטחת סייבר IN, תכנות OUT

רבים נוטים לחשוב, כי האקדמיה נוטה “לשבת על שמריה” ולהתפתח מאוחר הרבה יותר משוק העבודה שרץ קדימה ומציב אתגרים ומקצועות חדשים כל העת. אבל האמת היא, שבכל הנוגע ללימודי מדעי המחשב, המצב מעודד הרבה יותר ומסתבר שלימודי התחום לתואר ראשון הם מן המתפתחים ביותר באקדמיה, והמקצועות שניתן ללמוד כיום במסגרת לימודי התואר בתחום, שונים מהותית מההתמחויות שהוצעו למועמדים לפני שנתיים- שלוש.

עיקרי השינוי- פחות תכנות ויותר מקצועות בהם המחשב הוא כלי שרת

אז מה השתנה במרוצת הזמן הזו מבחינת לימודי התואר הראשון במדעי המחשב? אפשר לסכם את השינוי באופן כללי, שהלימודים עברו ממקצועות העוסקים בעיקר בתכנות ויצירת תוכניות על המחשב המשרתות מטרה מסויימת, למקצועות בהם המחשב הוא כלי שרת למטרה אחרת לחלוטין. דוגמאות לכך הם מקצועות כמו למידה חישובית, טכנולוגיות מוזיקליות, איסוף דאטה ומידע ממערכות מורכבות ועוד. אל תטעו לחשוב שאפשר להספיד את לימודי המתמטיקה בתואר או שפות התכנות, אך הן בהחלט מהוות חלק קטן משמעותית בחומרי הלימוד, מכפי שתפסו עד לפני כמה שנים טובות ועדיין מהוות בסיס חשוב לכל פעילות מתקדמת אחרת שקשורה בתחום מדעי המחשב.

הצפה בשוק של מתכנתים גרמה ליצירת מקצועות חדשים המנצלים את יכולותיהם

אך כאמור, השינוי באקדמיה מגיע קודם כל מרחשי השוק בתחום המחשבים. אלו רצים ומתפתחחים במהירות, כאשר לאקדמאים שלמדו את התחום, עמד עד לפני 10 שנים שוק צמא למתכנתים ואנשי מחשבים חדים. היום, המצב שונה בעליל. אלפי בוגרי מדעי המחשב מסיימים את הלימודים ועומדים בפני תחרות אדירה של מועמדים על כל תפקיד. במציאות כזו, מחפשים המתכנתים הללו דרכי מוצא חדשות שינצלו את היכולות החישוביות והתכנותיות שלהם, יחד עם תפקידים ייחודים בשוק שיבטיחו שדווקא הם יתקבלו לעבודה ולא אחרים. המצב  לפיתוח מקצועות נישה קטנים אך חשובים בתחום, שמאוחר יותר הפכו לשם דבר וכיום מרכיבים את ההתמחויות המכובדות והחשובות במגוון בתי הספר בפקולטות השונות למדעי המחשב במוסדות השונים בארץ.

נעים להכיר- ההתמחויות המובילות בתחום מדעי המחשב

אז מהם אותם תחומים שהפכו חמים כיום ומצפים למי שיבחר ללמוד תואר ראשון במדעי המחשב? הנה סקירה קצרה של כמה מהם:

טכנולוגיות מוזיקליות

מדובר בתחום שעודנו בחיתוליו, אך כל מוזיקאי חובב יודע שכיום חלק ניכר מההלחנה המוזיקלית ויצירת יצירות מוזיקליות, קשור כיום בקשר צמוד עם המחשב ותוכנות שונות להלחנה, ועריכת מוזיקה. עוד נושא במסגרת הטכנולוגיות המוזיקליות המתפתח במהירות הן טכנולוגיות הידועות ליצור רשימות השמעה אוטמטיות המתבססות על בינה מלאכותית והבנה של סגנון המוזיקה שהמשתמש נוטה אליו, וכמובן הטכנולוגיות היודעות לחקות מוזיקה ובעקבותיה ליצור יצירות משל עצמה – תחום הקרוי הלחנת מכונה ונמצא במגמת עלייה ותשומת לב מתמדת בימים אלו. תחום זה יתאים בעיקר למוזיקאים חובבים, אנשי סאונד, ואנשים אוהבי מוזיקה עם יצר חדשנות בוער.

למידה חישובית

עוד תחום במדעי המחשב, המבוסס בסופו של דבר על תוכנות ואלגורימתמים אך פעולתו היא הרבה יותר מסתם עוד פעולת מחשב. מדובר ממש ביצירת יכולת למידה בקרב מכונה, המבוססת על התנסויות קודמות ממנה המכונה יודעת לגזור ולהסיק מסקנות המקושרות לנתונים מסויימים שעליה לבצע או להמנע מהם בעת התקלות באותה המשימה בעתיד. חברות התוכן הגדולות טאבולה ואאוטבריין משתמשות בטכנולוגיה זו כדי להציע לקוראים תוכן מותאם אישית לגולשים, וגם צבאות העולם השונים מנסים באמצעות טכנולוגיה זו לפתח חיילים חכמים שיידעו להלחם בקרב ולסגת מתי שצריך , לגלות פצצות ועוד. אגב, גם שואב האבק הרובוטי שלכם מהדורות האחרונים מבוסס על למידת מכונה וכך הוא יודע להמנע ממכשולים ולהגיע קודם כל לאזורים הידועים כמלוכלכים יותר בבית. שכל החברות הגדולות משקיעות בטכנולוגיות של למידה חישובית, היו סמוכים ובטוחים שהתחום בצמיחה ושמוחות טובים נדרשים כל העת.

אבטחת סייבר

מבין התחומים החמים, זהו כנראה התחום הוותיק ביותר.  תחום זה, תפס תאוצה עת גורמי הבטחון וחברות מסחריות גדולות, למדו את הסיכונים הטמונים בטכנולוגיה המתפתחת במהרה ונדרשו לאדם מומחה שיגיב לאייומים הללו. כאשר הסיכונים הגדולים ביותר הם פריצות והאקרים. מספיק להסתכל על תוצאות הבחירות בארה”ב ועל החקירות המתנהלות שם בהקשר זה, כדי להבין מדוע תחום זה הוא כל כך חשוב, וכה נדרש כמעט בכל חברה כיום.

תמונה באדיבות: pixabay

נשמע לכם מענין? ממליצים לכם בחום, בטרם ההרשמה למוסד הלימודים, לבדוק ולחקור לעומק מהם תחומי הלימוד וההתמחויות המוצעות לכם במסגרת הלימודים, ובהתאם לכך לגבש החלטה. זכרו כי כיום, מה שיכריע את קבלתכם לעבודה, הם לא בהכרח הציונים או יוקרתיות המקצוע, אלא כמה מה שלמדתם נדרש וייחודי.