Site icon מקומונט לוד

מדריך לקניית מזוזה, מהי מזוזה?

מזוזות חב״ד

מהי מזוזה? 

מזוזה היא חפץ יהודי יפה ומיוחד המשמש לסימון הדלתות בבתים יהודיים. מקור המזוזות הן בתורה, מזוזות מורכבות משני חלקים – בית מזוזה וקלף המזוזה . הקלף עליו כתובים פסוקים ספציפיים: קטעים של תפילת שמע שמתחילים במילים המפורסמות, שמע ישראל.  אמנם יש הרבה חוקים נוקשים ומורכבים סביב הכנת קלף המזוזה, אך בנגע לבתי המזוזות אין חוקים מרכבים. באופן כללי, בתי מזוזה יכולים להיות עשויים ממגוון חומרים החל ממארזי פלסטיק פשוטים ועד יצירות מופת מעוטרות מכסף סטרלינג, אבן, עץ, זכוכית ועוד.

תקיעת מזוזות יש שתי מטרות: הן משמשות להזכרת הברית בין הקדוש ברוכו לעם היהודי בכניסה וביציאה מהחדר , והן מזהות הבית כבית יהודי. קלפי המזוזה נכתבים על ידי סופרים מאומנים ומוסמכים הנקראים סופרי סת”ם  העובדים בקפידה על כל אות נפרדת על מנת להגיע לשלמות. לאחר שהקלף נכתב בדייקנות, הקלף מגולגל ומונח בתוך בית המזוזה, אם כי בית מזוזה אינו נאטם לצמיתות מכיוון שמומלץ לבדוק את הקלף פעם או פעמיים בשבע שנים. בית המזוזה מודבק בשליש העליון של הדלת בצד ימין, בצד ימין כלפי מעלה, כאשר החלק העליון של המזוזה נוטה לכיוון החלק הפנימי של החדר. נהוג לתקוע מזוזות על כל דלתות פרט לחדרי אמבטיה וארונות קטנים.

מהי מזוזה כשרה?

מזוזות חב”ד הן מזוזות כשרות על פי ההלכה. כדי שמזוזה תיחשב כשרה, עליה להכיל קלף מזוזה כשר . קלף כשר הוא קלף שנכתב בקפידה על ידי סופר סת”ם מומחה על פי ההלכה. הכנת הקלף  היא תהליך מדויק ומאתגר ביותר, שכן אפילו הפגם הזעיר ביותר יכול להפוך את הקלף לבלתי כשיר. אסור שיהיו סדקים או פגמים בקלף, כל אות בודדת חייבת להיות מעוצבת בצורה מושלמת, ואת הקלף יש לכתוב בהתכוונות מתאימה. אסור להדפיס קלף מזוזה כשר, ורק צד אחד של הקלף רשום במלואו. בצד הנגדי של המגילה נכתבת מילה אחת בלבד: “שה-דאי”, אחד משמות הקדוש ברוכו בשלוש האותיות וראשי תיבות בעברית ” שומר דלתות ישראל”. “כאשר קלף המזוזה מגולגל, אלו המילים היחידות שנותרו גלויות. 

 מה עושים עם מזוזה?

מטרת המזוזה היא להיתלות על דלתות החדרים והכניסה בביתו של יהודי למילוי המצווה “לכתוב את דברי ה ‘על שערי ביתך”, (דברים ו, ​​ט). מצווה זו, מגיעה ישירות מהתורה, ומסבירה מדוע הנוהג של תליית מזוזות הוא כזה שמלווה כל כך הרבה יהודים ברחבי העולם, אפילו על ידי רבים הרואים בעצמם יהודים אך אינם שומרי מצוות. בנוסף, ישנו מנהג מקובל לנשק את היד ולגעת במזוזה כאשר נכנסים ויוצאים מחדרים עם מזוזות, אם כי די בהדבקת מזוזות בפתחי הבית כדי לקיים את המצווה .

ביודאיקה חב”ד נתניה אנו כותבים מזוזות ומוכרים בתי מזוזות דקורטיבים.