ועד דיירי מתחם הרחובות חטיבת יפתח ויוספטל, בואכה תחנת הרכבת לוד, התארגנו בפניה לגורמי התכנון בשל מה שהם טוענים “חשש מאי שיתוף הפעולה עם התושבים בתכנון תכנית מהיר לעיר” שיוביל לפגיעה באיכות החיים ואף ירידה במחירי הנכסים. נתיבי איילון: “התכנון מבוצע בהתאם לצרכי כלל התושבים, תוך הבנה כי כל פתרון מוצע חדש, יכול ומשנה הרגלים קיימים, ותידרש תקופת הסתגלות”.
במכתב שנשלח בחודש שעבר לגורמי התכנון בנתיבי איילון ובעיריית לוד פנו דיירי מתחם חטיבת יפתח – יוספטל בלוד אל מנהלי פרוייקט התחבורה “מהיר לעיר” והביעו “חשש עצום” מתכנית מהיר לעיר לוד במתכונתה הנוכחית.
“לצערנו כל הנוגעים בדבר אינם פעלו כשורה ובתכנית כה משמעותית לא היה שום הליך שיתוף ציבור לצורך הבנת צרכי התושבים ושמיעתם לצורך אישור התכנית והתחשבות תכנונית גם בדעתם,” כתבו התושבים במכתבם. “בימים האחרונים הבנו את עומק הבעיה הצפויה לנו ועומדת לפתחנו ושאם לא ניאבק לשנות אותה , חיינו יהפכו לסבל , ותפגע משמעותית איכות חיינו ואף תחול ירידה ופגיעה במחירי הנכסים שלנו”.
במכתבם ציינו התושבים מספר הערות ספציפיות לגבי בעיות תכנוניות, לכאורה וכל פי הבנתם, אשר לשיטתם עשויות להשפיע בצורה רבה על חייהם ועל חיי תושבי העיר לוד כולה. בין היתר מציינים התושבים את מיקום תחנות האוטובוס בסמוך מאוד לצומת עצמה, בצורה כזו שמפריעה את הזרימה השוטפת של התנועה.
בנוסף, אומרים התושבים, מהסתכלות בתכנית נראה כי “מצומת רחוב הצנחנים שבכניסה לשכונת חב”ד ועד לרחוב בן חקון אין שום אפשרות לפנייה לכיוון שכונת חב”ד או לכיוון היציאה מלוד לכיוון כביש 40, מהיציאות הראשיות של העיר”, לדבריהם, הדבר יוביל להסבת תנועה מאסיבית לרחוב בן חקון, דבר שיגרום לתנועת רכבים משמעותית עבור רכב קטן שאינו מותאם לכך ולבעיות תחבורה נוספות.
במכתבם מביאים התושבים דוגמאות נוספות להפרעות זמניות וקבועות כתוצאה מהעבודות בכביש ומציעים פתרונות למיטב הבנתם ואף מציגים תוכנית הנדסית חלופית לתוואי הקיים.
במכתב תשובה שהציגו בעיריית לוד ובחברת נתיבי איילון הם מבקשים להדגיש כי בקשות התושבים לשינוי בהסדרי התנועה בפרויקט מהיר לעיר ברחוב יוספטל בלוד, נבחנו בעיון רב ואף הוסיפו את התיחסותם המלאה והמפורטת לטענות שעלו מצד התושבים.
בחברת נתיבי איילון ביקשו להוסיף כי “הפרויקט הגיע מתוך הכרח לאומי שאליו נרתמה עיריית לוד ובאמצעות החכ”ל מקדמים את הפרויקט במטרה לקדם תחבורה ציבורית מתוך הבנה שזה אמנם לא פשוט אבל הכרחי. כל ציר הרחובות מצומת הנשיא ועד לחברת החשמל, קרי רחובות דוד המלך, חטיבת יפתח ויוספטל, עבד בפועל – לפני הפרויקט – כציר תנועה בעל נתיב אחד לכל כיוון, שכן בחלקים נרחבים שלו חנו רכבים באחד משני הנתיבים באופן קבוע, בנוסף כל הכיכרות לכל אורכו היו ככרות חד נתיביות לכן יצרו משפך לנתיב אחד. לכן התמונה המלאה היא שבסיום הפרויקט המצב יהיו טוב יותר תנועתית מבחינתו של הרכב הפרטי”.
“בנוסף,” אומרים בנתיבי איילון, “העברת האוטובוס למסלול נת”צ שמאלי – מוריד גורם מעכב מהתנועה הכוללת ובכך מהווה שיפור נוסף. יתרה מכך, הפיכת הכיכרות [=מעגלי התנועה] לצמתים מרומזרים משפרת את הקיבולת התנועתית עבור הרכבים והולכי הרגל. במסגרת הפרויקט, ייסללו 6 ק”מ של נת”צ שמאלי לשני כיווני הנסיעה מכיכר הציונות בעיר עד כיכר החשמל בפאתי רמלה, תהיינה תחנות חדשות ומתקדמות ויבוצע חידוש של הרחובות והנוף, ייסללו שבילי אופניים ותשתיות דרך להולכי רגל למטרת יצירת נתיבי גישה חלופיים במקום כלי הרכב הפרטי. מדובר בהחלפת תשתיות היסטורית שלא בוצעה מאז הקמת המדינה והינה חיונית לתהליכי ההתחדשות העירונית באזור“.
“נדגיש כי הרשות מתכננת את התנועה ברחובות לפי צרכי כלל תושבי העיר ובראייה כוללנית, תוך הבנה כי כל פתרון מוצע חדש, יכול ומשנה הרגלים קיימים, ותידרש תקופת הסתגלות לניתוב החדש. עוד חשוב לציין, כי הנת”צ מתוכנן על פי התקנות וההנחיות המקצועיות של משרד התחבורה והתוכניות אושרו הן על ידי משרד התחבורה והן על ידי משטרת ישראל”, כך לדברי נתיבי איילון ועיריית לוד.