Site icon מקומונט לוד

מה הוא הטיפול הנכון ב- OCD ?

למי שאינו יודע, OCD הוא ראשי התיבות של הפרעה טורדנית כפייתית. הטיפול בבעיה זאת קשור בעד כמה הבעיה משפיעה ונוכחות בחיים שלכם. באופן כללי, קיימות שתי דרכים לשם טיפול ב- OCD. האחת, באמצעות תרופות. תרופות אשר ידועות יותר כנוגדות דיכאונות, אשר פועלת בצורה של שינוי האיזון של הכימיקלים במוח המטופל. השניה, שאותה נסקור בהרחבה במאמר זה, היא באמצעות טיפול פסיכולוגי, טיפול אשר נועד לסייע בהתמודדות החולה עם המחשבות הטורדניות ועם הפחדים העמוקים שלו. יש המון שיטות טיפול פסיכולוגיות כיום. השיטה הידועה של ישיבה על ספת מטופל, ושיחה ישירה עם פסיכולוג. ושיטות יותר קצרות, של שיטות זבנג וגמרנו, שכבשו את עולם הטיפול הפסיכולוגי בשנים האחרונות. קשה לומר מה היא שיטת הטיפול המומלצת ביותר, ולכן נסקור את שתיהן.

האם טיפול פסיכולוגי מומלץ עבור טיפול ב- OCD?

תומכי הטיפול הפסיכולוגי ב- OCD, ממליצים על שיטת הטיפול שמכונה CBT. שזה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי, שכולל בתוכו חשיפה ומניעה של תגובה. טיפול ב- OCD זה מתמקד בעבודה עם החולה, על מנת לנתח את בעיותיו לגורמים, כמו למשל – פעולות כפייתיות בגוף, מחשבות מתעתעות ורגשות מבולבלים, וכיוצא בזה. הטיפול הפסיכולוגי מדרבן את המטופלים להתמודד באופן יעיל יותר עם כל הפחדים שלהם, ולמזער מחשבות אובססיביות, וזאת ללא צורך לנטרל אותן על ידי שימוש בהתנהגויות כפייתיות. החולה, בראשית הטיפול, מעלה את הסיטואציות שמסבות לו הפחתה בחרדות, ועולה בסולם ההשפעה הקשה של מחשבות טורדניות יותר. אומנם מדובר בהמון תעצומות נפש שנדרשות בטיפול הפסיכולוגי שכזה, אבל המון מטופלים מדווחים, כי בעוד הם ניצבים פנים מול פנים עם המנעד הרב של האובססיות שמטרידות אותם, המצב שלהם משתפר לאין ערוך, ולבלי היכר.

צילום: CANVA

האם טיפול באמצעות תרופות יעיל עבור טיפול ב- OCD?

לא תמיד טיפול פסיכולוגי מצליח לסייע במצבים שכאלו. מה שמחייב לעלות מדרגה, ולהשתמש בתרופות, עבור טיפול ב- OCD. לרוב מדובר אודות מקרים יותר קשים של תופעת המחשבות הטורדניות והאובססיביות. לרוב עסקינן אודות תרופות שנוגדות דיכאון, שהן מעכבות ספיגה חוזרת של סרוטונין סלקטיבי. תרופות אלו בהחלט יכולות לעזור בשיפור של סימפטומים של מחלה זאת, באמצעות הגדלה של רמות הכימיקלים, כדוגמת סרוטונין במוח של המטופלים. התרופות הללו אינן משפיעות מיד, כמו האקומול למשל. נדרשים בין חודש וחצי לחודשיים עד שהתרופה נטמעת בגוף ומתחילה באמת להשפיע. יש כאלה חולים שסובלים מתופעות לוואי, קלות כחמורות, אשר מחייבות דיון מחדש על בחירת התרופה, ויישקל הצורך להחליף אותה. מה שבטוח, שאסור על דעת עצמכם להפסיק את השימוש בתרופה שקיבלתם, ללא היוועצות עם הרופא המטפל. הפסקה ככה פתאום של נטילת התרופה עשויה להסב לתופעות לוואי שאינן סימפטיות כלל וכלל. הפסקת נטילת תרופות נכונה צריכה להיעשות בהדרגה, ולפי הוראות מדויקות של הרופא המטפל בכם. לעתים מעלים את מינון התרופה, ולעתים יש להוריד את המינון שלה. בכל אופן, הרופא שלכם יבחן כל תרחיש כהווייתו, וימליץ לכם על שגרת טיפול מיטבית יותר.