Site icon מקומונט לוד

מה טומן העתיד לשכונת גני אביב?

תכנית 406-0441667 "מזרח פרדס שניר – צפון, לוד"

בימים אלה הוגשה על ידי עו”ד טל לינוי, תושב גני אביב ותיק וראש הרשימה העצמאית “אנחנו יחד”, התנגדות ציבורית להרחבת שכונת פרדס שניר בשטח הצמוד לשכונת גני אביב. מה חושבים על זה התושבים ומה רשות מקרקעי ישראל?

לפני כחודשיים הפקידה הוועדה המקומית לתכנון ובניה לוד  את תוכנית “מזרח פרדס שניר – צפון, לוד”. להתנגדות שהוגשה, אותה ישם עו”ד טל לינוי, פעיל מוכר בשכונת גני אביב ומתמודד למועצת העיר, הצטרפו תושבים רבים מהשכונה ועיקריה הם כנגד העובדה כי לפי הוראותיה, מציעה התכנית 246 יחידות דיור גדולות (בגודל ממוצע של כ-474 מ”ר), חלקן כהכשרת בנייה לא חוקית נרחבת שהוקמה בסמוך לגני אביב במהלך השנים, וחלקן האחר כבנייה מאסיבית חדשה.

עפ”י התוכנית המוצעת, 246 יחידות הדיור תיכללנה ב-44 בניינים של 5 קומות בגובה 15.5 מטר, עם היקף כולל של שטח למגורים כ-115,500 מ”ר. בהתנגדותם טוענים התושבים, בין היתר, כי הוספת בנייה חדשה עד גבול גני אביב תגרום ליצירת מעין שכונה מעורבת ומביעים חשש לבריחת אוכלוסיית גני אביב וירידת שווי הדירות בשכונה. כמו כן, מתנגדים התושבים לנגיסת השטח של כ-15 דונם על ידי התכנית להרחבת פרדס שניר משטח הפרויקט גני אביב ב’ (לד/751).

תכנית 406-0441667 “מזרח פרדס שניר – צפון, לוד”

כן טוענים המתנגדים כי מימוש התכנית יגרור אחריו החרפת המצוקה של תשתיות באזור, לרבות כבישים, מבני ציבור ומסחר, חנייה, שצ”פים ועוד, ממנה סובלים התושבים במהלך שנים רבות לנוכח ההזנחה החמורה מצד הרשויות.

יצוין כי גם רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) מתנגדת לתכנית וטוענת שהבנייה הבלתי חוקית נעשתה על קרקע של המדינה על ידי פולשים שלא היה ואין להם כל זכות בקרקע. בהתנגדותה טוענת רמ”י שיש בידה פסקי דין לסילוק יד שניתנו נגד פולשים על ידי ערכאות שיפוטיות, וכי התכנית מהווה “ניסיונות של ועדת התכנון המקומית להשפיע על הליכים משפטיים ולסכל בצוע של פסקי דין”.

>>להצטרפות לרשימת התפוצה של מקומונט לוד, וקבלת מבזקים בווטסאפ: https://goo.gl/PXsy2U<<

רמ”י מכנה את התכנית “דבר חמור ביותר” ומוסיפה כי “לא ייתכן מצב בו בתי המשפט מקבלים תביעות סילוק יד, ולאחר מכן הוועדה המקומית מנסה לעקוף את פסקי הדין ולייצר תכניות המכשירות הוצאת היתרי בנייה לאותם מבנים”. כן מציינת רמ”י כי “במקרה דנן הכשרת הבנייה ללא היתר אינה “טעות תכנונית” אלא מדובר בכשל מערכתי ובניסיון חמור להכשיר בנייה בשטחי ציבור, קרי פגיעה בכלל תושבי העיר עבור קומץ תושבים שעשו דין לעצמם”, וכי “הניסיון לסייע להם בדרך לא דרך הינו פסול מעיקרו וחסר תום לב ציבורי ובכלל”.

לטענת רמ”י, על ידי התנהלותה של עיריית לוד בעניין התכנית, יוצרת הרשות המקומית מציאות של עיר המנותקת מהדין החל בישראל וכי “הניסיון להכשיר בניית מגורים שנבנתה ללא היתרים וללא זכויות בקרקע, לרבות מגורים בשטחי ציבור, סותר מעיקרו כל הוראה תכנונית תקפה, סותר את החלטת הממשלה, מהווה פגיעה בכלל הציבור, נועד לסייע לפולשים ולסכל פסקי דין, ועל כן יש לדחותו ולא לאשר את התכנית המוצעת”. עו”ד לינוי מסר כי ההתנגדות עצרה את קידום התכנית עד לדיון בהתנגדות שיתקיים לאחר הבחירות בוועדה המקומית לתכנון ובניה לוד בהרכבה החדש שייקבע.