Site icon מקומונט לוד

מה לעשות כשהדירה שלכם מוצפת?

החורף אוטוטו כאן ואיתו הגשמים שעלולים להציף את ביתכם. יובל בנר עם טיפים שייסעו לכם להערך לעונה הגשומה.

החורף בפתח. נכון, החורף הישראלי אינו מהרטובים בעולם ולעיתים אף נדמה כי האביב והסתיו מרכיבים את רובו, אך כמעט מדי שנה מתחוללת כאן סופה לא קטנה שבכוחה להשבית ולהציף איזורים שלמים. חלקים רבים בארץ אינם מיועדים או מסוגלים לקלוט כמויות גשם גדולות כך שדרי קומות ראשונות עלולים לגלות שנחל קטן זורם דרך ביתם. כמובן, הצפות ורטיבות אינן נחלתו של החורף בלבד מכיוון שדליפות בצנרת, פיצוצים ושאר הצפות פנימיות יכולים להיגרם כל השנה עקב מגוון סיבות.
אז מה עושים? איך נערכים מראש וממזערים נזקים? ואיך מתנהלים מול חברת הביטוח?

הגשם כבר כאן.צילום: עמיעד טאוב

ההכנה

כמו בכל תחום בחיים, המפתח הוא בהכנה. ישנן כמה פעולות הכרחיות, כשהראשונה שבהן היא רכישת ביטוח דירה. כשאתם עושים זאת, וודאו כי שמאי מטעם חברת הביטוח ביקר בביתכם וערך סקר תכולה, מה שיעזור במקרה בו תזדקקו לביטוח וימנע אפשרות של ביטוח חסר, מצב בו הנכם מפוצים בסכום נמוך בהרבה משווי תכולת ביתכם.

במידה ורכשתם משכנתא, יש לכם גם יש לכם גם ביטוח משכנתא. ביטוח זה מורכב משני סעיפים עיקריים: ביטוח חיים וביטוח מבנה. כאן המקום לוודא כי ביטוח המבנה אותו אתם רוכשים כולל גם סעיף של פיצוי במקרה של הצפה או פגיעה בצנרת. כיסוי כזה מספק שקט נפשי. ברגע המפתח, הוא יתברר כמועיל.

אך מה אם אתם שוכרים דירה? ראשית, הכירו את החוזה עליו אתם חתומים. על-פי רוב חוזה שכירות אינו עוסק בנזקים חמורים לדירה, בוודאי לא בנזקים שהופכים את הדירה לכזו שאינה ראויה למגורים. גם אם תיאלצו לעזוב את הדירה ששכרתם, תצטרכו להתמודד עם הנזק לריהוט ויתר הציוד שהיה בה. המסקנה היא כי לא משנה עד כמה אתם מרגישים נטולי רכוש, ביטוח הרכוש יאפשר לכם נקודת התחלה כלשהי, וכן, גם נעלי ספורט או תכשיטים פשוטים שווים כסף.

שנית, דאגו להחליף רעפים שבורים, לתקן סדקים ולתחזק את האיטום שבדירתכם עוד לפני הגשם הראשון. בתוך הבית, גלו עירנות לכל סימן המעיד על רטיבות. השיטה הפשוטה והיעילה ביותר היא לסמן את הכתם בעיפרון. אם מתגלה חריגה בתוך כשבועיים, הזמינו מומחה וטפלו בבעיה בהקדם. זיכרו כי זוהי סכנה לבריאות ולמבנה כאחד.

הוצפתם

במקרה שדירתכם הוצפה, נסו לשאוב את המים בהקדם האפשרי, אם ניתן, ונתקו את החשמל מיד. זה צעד קריטי למזעור הנזקים. שנית, צרו קשר עם חברת הביטוח. חברת הביטוח תשלח שמאי כבר ביום שלאחר האירוע או אפילו תסייע בשלבים הראשוניים של ההתמודדות. יחד עם זאת, שמרו על עירנות והבינו את התהליכים אותם אתם עתידים לעבור. נכון שביתכם עומד להיכנס להליך של שיפוץ, אך אין זה אומר שכל האחריות היא עליכם או על חברת הביטוח. דעו את מי אתם צריכים להזמין, מה באחריות חברת הביטוח ומה גובה הכיסוי המדויק. כל פיסת מידע שכזו תעזור לאין ערוך בתכנון העתידי.

במקרה של דליפה או פיצוץ בצנרת שם המשחק הוא קודם כל זמן הקריאה. אם תהיו עירניים מספיק כדי להזמין את האינסטלטור בזמן, תוכלו להימנע מנזקים נוספים. שנית, כשבעל המקצוע מגיע, נסו להבין עד כמה מקצועי הוא. אל תתנו לו לשבור או לחורר שום דבר בבית מכיוון שישנו ציוד אלקטרוני למדידת הרטיבות. אם בעל המקצוע הגיע ללא ציוד שכזה תוכלו לשלחו כלעומת שבא ולהביא אחר. באופן כללי, כדאי לקחת חוות דעת מקצועית נוספת, כדי לוודא את מקור התקלה. ייתכן שתוכלו לעשות זאת במסגרת הפוליסה במידה ולא חתמתם על סעיף המחייב אתכם להשתמש אך ורק בשירותו של אינסטלטור מחברת הביטוח. כאן גם המקום להזכיר כי ניתן להרחיב את הפוליסה כך שתכלול גם נזקים הנובעים מאיטום לקוי, מה שבדרך כלל לא מכוסה.

בסופו של דבר, זו סיטואציה לא נעימה, בלשון המעטה. אולם אם תתארגנו לתרחיש שכזה מראש, תקלו מאד על עצמכם ועל בני משפחתכם. היו עירניים למצב הנכס, בעיקר לפני עונת הגשמים ואל תשאירו דבר לרגע האחרון. מוכנות היא שם המשחק.