Site icon מקומונט לוד

מחאת תושבים: להחזיר את מתנ”ס דנוור לפעילות תחת ניהול החברה למתנ”סים

מתנ"ס דנוור. צילום: מתוך גוגל מפות

מחאה שהתעוררה בימים האחרונים סביב הפעלת מתנ”ס דנוור שבמרכז העיר מעוררת מחלוקת. מצד אחד טוענים תושבים לאפליה וייעוד חלק ניכר מפעילות המתנ”ס לזרם הדתי באופן בלעדי, ואילו מהצד השני מציגה הנהלת המתנ”ס נתונים הפוכים. האמת? כמו תמיד כנראה – איפשהו באמצע.

בימים האחרונים סוערות הרשתות החברתיות בעקבות פניות של תושבת העיר ומובילת המחאה הנוכחית מיכל חן סופיר לפינוי עמותת הגרעין התורני ממתנ”ס דנוור והעברת החזקה והשימוש בו לידי רשת המתנסים.

ראשיתו של הסיפור לפני 9 שנים, כשהעיר לוד עוד היתה תחת ניהולן הרציף של ועדות קרואות ורשת המתנסים המפוארת של העיר עמדה במצב של קריסה דה פקטו. אז שמחו בעיריית לוד להעניק לעמותת הגרעין התורני שפעל בעיר את המושכות לניהול המתנ”ס, בעוד מתנ”סים אחרים נאלצו פשוט לסגור את שעריהם ולהפסיק לתת שירות לילדי העיר ולתושביה.

מתנ”ס דנוור. צילום: מתוך גוגל מפות
הצגה לילדים (ארכיון). צילום: מקומונט לוד

עם הזמן התיצבה העיר, הרבה כמובן הודות לראש העיר הנבחר יאיר רביבו שאף שימש כמנכ”ל רשת המתנסים בלוד לפני תפקידו הנוכחי, אך יחד עם זאת לא כל המתנסים חזרו לפעילות. למעשה, היום פועלים בעיר שבעה מרכזי תרבות, מלבד היכל התרבות העירוני, ישנו מתנ”ס שכונתי בגני יער, אחר בגני אביב, מתנ”ס ספיר שמיועד “עבור הציבור החרדי”, מתנ”ס ציפורי “עבור חסידי חב”ד” ומתנ”ס הרכבת עבור האוכלוסיה הערבית במערב העיר. בנוסף לאלו, ישנו מתנ”ס שיקגו ברמת אשכול, שבעבר הופעל על ידי אנשי הגרעין באופן בלעדי והיום משמש בשותפות את האוכלוסיה היהודית והערבית בשכונה.

למעשה, על אף המבנה הגיאוגרפי והחברתי המורכב של לוד היום ישנו מרכז פעילות אחד בלבד במרכז העיר, שאמור לשרת את כלל הצעירים בין כביש 40 למסילת הרכבת. מדובר באוכלוסיה מעורבת של דתיים וחילונים, תלמידי בתי הספר לוי אשכול, ספיר והראל החילונים להם קצת פחות מ-200 תלמידים בכל שכבת גיל, כך על פי הערכות, ואת תלמידי בתי הספר הדתיים רמב”ם, נועם נריה (בנים ובנות) ונועם המאירי (בנים ובנות), בהם קצת יותר מ-400 תלמידי בכל שכבת גיל כנ”ל.

לטענתה של חן סופיר, אליה הצטרפו עוד הורים רבים לדבריה, המתנ”ס שבמרכז העיר אינו משרת כלל את תושביה החילונים של לוד, מאחר ואין בו חוגים והפעלות העונים על צרכי הילדים וכן אין פרסום ראוי, כך לדבריה, של הפעילויות השונות במהלך השנה.

מתנס לכל מגזר – ולאוכלוסיה הכללית לא נשאר. מתנ”ס שיקגו ברמת אשכול. צילום: מקומונט לוד
פעילות תרבות לילדים בלוד (ארכיון). צילום: מקומונט לוד

בגרעין התורני דוחים את הטענות ומציגים רשימה של עשרות חוגים הפתוחים כולם לרישום כלל תושבי העיר, ללא שיוך מגדרי או גיאוגרפי אחר. בנוסף, אומרים בגרעין, המידע אודות הפעילויות מתפרסם באופן שוטף בקבוצות העדכונים בווטסאפ, שקוף וחשוף לכלל תושבי העיר – שרבים מהם, מכלל המגזרים, משתתפים בפעילויות השונות אותן מנהל המתנ”ס על שלוחותיו השונות.

אך חן־סופיר אינה מסתפקת בכך ובימים אלו היא יוצאת בקריאה “לחשוף את הנתונים” והמספרים של ההקצאות הכספיות השונות שמקבל המתנ”ס ולאן הן מנותבות. בנוסף קוראת חן־סופיר לחברה למתנסים לקחת על עצמם את ניהול כלל המרכזים הקהילתיים בעיר, אך לפי שעה נראה שגם מצידם אין הענות לבקשה.