Site icon מקומונט לוד

מי מפחד להיות איש חינוך?

אנשי חינוך לוקחים על עצמם משימה קשה של לעצב את דור העתיד. למרות הסיפוק, רבים חוששים להתחיל בתהליך בגלל סיבות כמו שכר, עומס ותגמול נמוך. אז איך מתמודדים עם האתגר ולמה בכל זאת שווה לעסוק בתחום? הנה כל התשובות

אנשי חינוך מאז ומעולם השתייכו לאליטה של החברה האנושית. תפקיד החינוך הוא להתוות דרך עבור החברה, לעצב את דור העתיד ולמנוע חזרה על טעויות העבר. בעזרת אנשי חינוך ניתן ליצור סביבה תומכת וטובה יותר להתפתחות הטבעית של ילדים, ובמידת הצורך גם לסייע להם בהתמודדות עם משברים קוגניטיביים, מנטאליים ואפילו בריאותיים. יש סיבה לכך שמדובר במקצוע המספק בעולם ובאחד התפקידים הנחשקים ביותר על ידי אנשים שרוצים להיות מעורבים בחברה.

פנים מול פנים עם הקשיים בחינוך

מצד שני, יש גם המון גברים ונשים בגילאים שונים שחוששים ואולי מפחדים להיות אנשי חינוך. הסיבות לכך פחות או יותר ידועות והן משותפות לאזרחים במדינות בכל רחבי העולם. הדרך הנכונה להתמודד עם הקשיים היא להכיר בהם ולנסות להבין מה עומד מאחוריהם.

ראשית, מקצוע החינוך נתפס כלא מתגמל ומזוהה עם שכר נמוך. מי שרוצה להיות איש חינוך אך מחזיק בארגז כלים להשתלב בשוק העבודה הפרטי בדרך כלל יעדיף לעשות את זה, כי הוא חושב שצפויה לו קריירה קשה עם משכורת קטנה מהממוצע.

שנית, עבודה כאיש חינוך כרוכה בעומס. זו אחת העבודות הכי קשות שאפשר לבחור והיא דורשת משאבים נפשיים רבים. לא לכל האנשים שרוצים לעסוק בחינוך יש את המוטיבציה להתמודד עם הקשיים ולהתגבר עליהם, בעיקר בשנים הראשונות של ההוראה אך גם לאחר מכן.

אז למה לעסוק בתחום?

מהאמור לעיל אפשר להבין את הקושי לבחור תואר ראשון בחינוך ולהמשיך לאחר מכן ללימודי הוראה כמקצוע. עם זאת, צריך לזכור שסל היתרונות עולה בסופו של דבר על החסרונות. כדאי לעסוק בתחום כי הוא מעניק תחושת סיפוק שאי אפשר לקבל באף מקצוע אחר, כי הוא מבטיח רמה גבוהה מאוד של יציבות וכי תמיד יש ביקוש לאנשי חינוך. רק אנשי חינוך קמים כל בוקר ומשפיעים על אנשים אחרים, בין אם ירצו בכך ובין אם לא.

יתרה על כך, המגמה מבחינת אנשי החינוך היא חיובית. יש מאבקים שמטרתם להעלות את שכר אנשי החינוך והציבור מתגייס למען מורים, מחנכים ומנהלים בכל רחבי הארץ. השאיפה למערכת חינוך טובה יותר לוקחת בחשבון את החשיבות של הכשרת אנשי מקצוע מעולים, מה שמעלה את הרף במוסדות לחינוך ובבתי הספר עצמם.

כמו כן, אין עבודה שלא כרוכה בקשיים ולכן הדרך הנכונה לבחור מקצוע היא לבחון אותו במונחים אובייקטיביים. פרספקטיבה כזו מעניקה למקצוע החינוך יתרון משמעותי ומסבירה טוב יותר מכל דבר אחר את חשיבותו עבור האנושות.

צילום: עמיעד טאוב