Site icon מקומונט לוד

נהיגה מסוכנת על אופניים אצל ילדים עם הפרעת קשב

רכיבה על אופניים מומלצת לכל הילדים, זו פעילות ספורטיבית מהנה אך יש לזכור כי הילדים עלולים להתפרע בכבישים ולרכב על אופניים תוך התעלמות מכללי הנהיגה בכביש. מחקר שנערך בארצות הברית בשנת 2016 בקרב התנהגות רכיבה על אופניים בקרב ילדים עם וללא הפרעות קשב וריכוז גילה כי הסיכון לפציעות ולחבלות גופניות כתוצאה מתאונה עם רוכבי אופניים אחרים ומכוניות גבוה באופן ניכר בקרב הילדים המאובחנים כבעלי ADHD.

על פי המחקר המקיף החוקרים הגיעו למסקנה חד משמעית כי ילדים ובני נוער הסובלים מהפרעות קשב וריכוז הינם בעלי סיכון גבוה לתאונות עקב רכיבה פרועה על אופניים ואי ציות לכללים המחייבים. כדאי לדעת כי המחקר בחן את התנהגות הילדים באמצעות עזרים טכנולוגיים וללא סיכון פיזי של הילדים. במחקר בדקו כיצד ילדים עם וללא ADHD חוצים כבישים עם האופניים שלהם, איך הם רוכבים במקומות בהם התנועה צפופה וכיצד הם נשמעים לכללי הבטיחות בכביש.

חציית כבישים

נהיגה על אופניים אצל ילדים עם הפרעת קשב. תמונה: pexels

במחקר נבדקו מדדים שונים כדי לבחון מהם ההבדלים בין ילדים עם הפרעות קשב וריכוז לבין ילדים ללא ADHD, אחד המדדים היה חציית כבישים בבטחה. על פי תוצאות המחקר ילדים עם ADHD התקשו לאמוד את הזמן הנדרש לחצות כביש בבטחה. הילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מיהרו לחצות את הכביש ולא הצליחו לאמוד נכון את הזמן עד שמכונית תגיע למעבר החציה, כמו כן הם התקשו לתזמן את הזמן הנדרש לחציית הכביש, ולא מעט מהם כמעט ונדרסו (וירטואלית) כתוצאה מההפרעה ממנה הם סובלים.

נהיגה פרועה בסביבה סואנת

ילדים ללא הפרעות קשב וריכוז מקפידים יותר על רכיבה מתונה בסביבה סואנת עם מכוניות, אופניים והולכי רגל. ניתן לראות את ההבדלים בגני המשחקים בהם ילדים בעלי ADHD רוכבים בפרעות ומסכנים ילדים אחרים. חשוב לזכור כי ילדים רבים גרים בערים סואנות והם רוכבים על אופניים בפארקים, בכבישים וברחובות, חלקם מגיעים לבית הספר באמצעות האופניים.

עקב התסמינים המוכרים של הפרעת קשב וריכוז כגון אימפולסיביות והיפראקטיביות, הילדים המאובחנים כבעלי ADHD נכנסים לצמתים במהירות, לעיתים תוך התעלמות מוחלטת מרמזורים, תמרורים, מכוניות בכביש והולכי רגל. זו סכנה מוחשית שהורים לילדים בעלי ADHD מוכרחים לקחת לתשומת לבם, ועליהם להקפיד על חינוך מתאים, מעקב ובקרה.

אגב, אם הילד המאובחן לוקח ריטלין הסכנה עלולה להיות גדולה יותר כיוון שהוא עלול להיות ישנוני או לסבול מתופעות לוואי אחרות הפוגעות ביכולת הרכיבה שלו על אופניו ובכושר הריכוז שלו.

לכן, אם הילד שלכם מאובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז עליכם להשגיח עליו, מומלץ לגבש עמו כללים כדי להבטיח את בריאותו ולמנוע ממנו להיכנס למצבים מסוכנים בכביש, וכמובן להתחשב בשאר המשתמשים בדרך. כמו כן, כדאי לקחת את הילד למכון מקצועי המציע טיפול איכותי ומוכח המשפר את התנהגות הילדים במצבי קיצון, לרבות רכיבה על אופניים.