Site icon מקומונט לוד

סגן שר השיכון בלוד:”אני חסיד של התחדשות עירונית”

מקדמים התחדשות עירונית בשכונת רמת אשכול בלוד. סגן שר הבינוי והשיכון ז’קי לוי בביקורו השבוע בלוד: “אני חסיד גדול מאוד של התחדשות עירונית ואני רואה בפרויקט זה אחד האמצעים החשובים ביותר להגנה על האוכלוסיות החלשות”

 ז’קי לוי, סגן שר הבינוי והשיכון, הגיע השבוע לסיור עבודה בלוד, כדי לקדם תהליך של פרויקט התחדשות עירונית בשכונת רמת אשכול.

סגן השר וראש העיר מסיירים בשכונת רמת אשכול. צילום באדיבות דוברות עיריית לוד

ראש העיר עו”ד יאיר רביבו, סקר בפני סגן השר על התמורות הרבות שחלו בלוד בארבע השנים האחרונות, והדגיש את החשיבות הרבה שהוא רואה בהנעת תהליך של התחדשות עירונית בלוד, בעיקר בשכונות חלשות כמו רמת אשכול, שכונת פאר בשנות ה-80 שננטשה והתדרדרה עם השנים וכיום זוכה לעדנה מחודשת עם כניסתה של קהילת צעירים יחד עם משפחות מהגרעין התורני. ראש העיר ציין כי פרויקט של התחדשות עירונית בשכונה, ימנף את הפוטנציאל של השכונה, הן בהיבט הפיזי והן החברתי. “התחדשות עירונית בשכונה כמו רמת אשכול היא צו השעה וחובתנו להקדיש את המשאבים המחשבתיים, המקצועיים, והכלכליים כדי לקדם פרויקט כזה בשכונה. יש כאן הזדמנות לחולל שינוי ומה שיסמל יותר מכל את השינוי בלוד, זו שכונה מאתגרת כמו רמת אשכול שיכולה להוות סמל ודוגמא לשכונה מעורבת בישראל. הימצאותה של השכונה בסמוך לאתרי התיירות, יאפשר לנו לרתום את תושבי השכונה ולהפוך את הקהילה שותפה לתהליך השיקום של העיר העתיקה, יחד עם הקמת מוזיאון הפסיפס, בית עירייה חדש, השוק העירוני שעובר בימים אלה חידוש ושדרוג, ושיקום אתרי התיירות שסובבים את השכונה”.

ראש העיר ציין את שורשיו של סגן השר אשר נטועים בלוד, שבה דודו, מקסים לוי ז”ל, כיהן כראש העיר במשך שנים ארוכות.” אנחנו מודים לך על הרוח הגבית לה אנו זוכים במשרד הבינוי בכל הקשור להתחדשות עירונית ומבקשים לרתום אותך עם הלב הענק שלך. התושבים איתנו, התורמים איתנו, ואפשר לעשות כאן משהו מיוחד, אנו צריכים את מעורבותך הנחושה כדי להניע את התהליך”.

במתנס שיקאגו ברמת אשכול אשר פעילותו חודשה בשנים האחרונות. צילום באדיבות דוברות עיריית לוד

המדובר בפרויקט דיור ייחודי וראשוני מסוגו בישראל, פרי יוזמה משותפת של עיריית לוד ועמותת ג’ינדאס והוא מקודם בסיוע משרד השיכון, קרן פרוסיד וקרן שחף. מנכ”לית עמותת ג’ינדאס, אביטל בלונדר, ציינה שפרויקט התחדשות עירונית ושיפור הדיור בשכונה, יביא להשפעה הגדולה ביותר על התושבים, בדגש על השארתם של התושבים המקומיים, בין אם הם שוכרים או בעלי דירות, במקביל למשיכתם של תושבים במעמד חברתי-כלכלי גבוה יותר. “הפרויקט עתיד לכלול מאות יחידות דיור חדשות אשר ישלבו פינוי בינוי יחד עם בניה חדשה וישלבו מרכיב עיקרי של שכירות ארוכת טווח. הפרויקט עתיד לתת מענה לאוכלוסיות מעוטות יכולת יחד עם אוכלוסיות ממעמד הביניים ויכלול גם פיתוח משמעותי של מענים חברתיים וקהילתיים”. עוד ציינה כי הפרויקט משפכל מודל חברתי מוצלח מארה”ב אשר באמצעותו התחדשו מאות שכונות ברחבי ארה”ב.

בשכונת רמת אשכול בלוד בחרה עמותת גינדאס להניע את תהליך ההתחדשות כאחת ממשימותיה העיקריות, בהיותה שכונה מעורבת שבה מתגוררות אוכלוסיות מוחלשות, כ-8,000 תושבים, 70% מהם ערבים, 30% יהודים – בהם קבוצת תושבים מהגרעין התורני שהשתקעה בשכונה, לצד עולים מאתיופיה ואוכלוסיית קשישים עריריים. “מדובר מעל הכל בפרויקט דיור חברתי. מלוד יכולה לצאת בשורה איך להוות מודל להתחדשות עירונית שמשלבת את מעורבות האוכלוסייה, עם רשות מקומית חזקה שהולכת אתנו יד ביד”.

המימון יגיע בחלקו מהממשלה, מתורמים ומשקיעים עסקיים בשוק הפרטי ומשותפים בהם כאמור קרן שחף, המקדמת קבוצות וקהילות בחברה הישראלית, בין היתר בעיר לוד. במסגרת פעילותה, תומכת הקרן ומלווה את עמותת ג’ינדאס לקידום פרויקט לדיור בר השגה בשכונת רמת אשכול, וכמו כן בזירה הממשלתית במטרה להביא לתמיכה של משרד השיכון בפרויקט דיור בהישג יד ברמת אשכול בלוד.

לאחר סיור בשכונה ובבניינים בהם מתוכנן לקדם פינוי בינוי במסגרת פרויקט התחדשות עירונית, התכנסו כל הגורמים לסיכום במתנ”ס רמת-אשכול. “אני לא מחפש כותרות אלא עבודה”, פתח סגן שר הבינוי והשיכון את דבריו, “אני חסיד גדול מאוד של התחדשות עירונית ואני רואה בפרויקט זה אחד האמצעים החשובים ביותר להגנה על האוכלוסיות החלשות, זהו תפקידנו במדינה, לדאוג להם, אסור לנו להזניח את החצר האחורית! להקים שכונות חדשות זו לא חוכמה, אין לכך ערך אם שוכחים את המרקם החלש, ואני שמח למצוא בלוד שותפים לחשיבה זו בראשותו של ראש העיר יאיר רביבו, שמח לראות גופים מעורבים שמתחברים למשימה ואת הלהט והרצון של כולם לחולל שינוי בלוד” אמר ז’קי לוי.

בפנותו אל השותפים מעמותת ג’ינדאס אמר סגן השר לוי: “זה שראש העיר אתכם ומגויס למשימה זה אדיר,  יש חשש אצל ראשי רשויות רבים להיכנס לתהליך של התחדשות עירונית, אך כאן בלוד ראש העיר אינו חושש מהמהלך, אלא להיפך ואני שמח שזה במשמרת שלו”.

בסיום דבריו ציין סגן השר כי בשלב א’ יסייע בקידום פיילוט ראשוני של כ-200 יחידות דיור בשכונת רמת אשכול (במקום 40 שייהרסו). “נרכז מאמץ וברגע שנפרוץ את המחסום נתקדם הלאה”. בתוך כך הנחה לקדם ישיבת התנעה עם כל גורמי המקצוע במשרד הבינוי והשיכון ועיריית לוד, וכל השותפים מלוד. “נגבש תפיסה אחת ושפה אחת ועם זה נבוא למשרד האוצר כדי להשיג את המימון הדרוש”.