Site icon מקומונט לוד

סוגי משמורת על ילדים לאחר גירושין

גירושין הינם ללא ספק אחד הצעדים המצערים והמשמעותיים ביותר שניתן לבצע. מלבד לזוגיות אשר מתפרקת לאחר שנים ארוכות של שותפות, מביאים עמם הגירושין גם דילמות רבות בנוגע להמשך גידול הילדים. פעמים רבות הדברים עלולים להתפתח אפילו לריבים ולסכסוכים משפטיים ולהביא לצער וכאב רב הן עבור ההורים והן עבור הילדים. מהם סוגי המשמורת המקובלים לאחר גירושין? סקרנים לגלות עם אילו קשיים אתם עתידים להתמודד במקרה של גירושין? כל מה שרציתם לדעת בנוגע למשמורת על הילדים לאחר הגירושין במאמר שלפניכם.

כיצד קובעים את המשמרות על הילדים?

הדרך המומלצת ביותר לקבוע משמורת על הילדים לאחר הגירושין היא על ידי הסכמה הדדית בין שני ההורים. עם זאת, לא תמיד ניתן להגיע לעמק השווה כאשר מדובר בנושא כה רגיש. במקרים אלה מומלץ לפנות לגישור או להתייעץ עם עורך דין על מנת לנסות ולהגיע להסדר שיהיה מקובל על שני הצדדים. במידה ולא הצלחתם להגיע להסכם שכזה בדרכי נועם, בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני ייקבע עבורכם את ההסדר שישמש אתכם החל מרגע הגירושין. חשוב לדעת שמוסדות אלו מחויבים לקבוע את המשמורת על הילדים על פי טובת הילדים ובהתאם לתסקיר סעד שיוגש אליו מטעם העובדת הסוציאלית. כמו כן, חשוב לציין שגם במידה וההורים הצליחו להגיע בכוחות עצמם להסדרי משמורת וראייה על הילדים בית המשפט עדיין חייב לאשר אותם על מנת שיהיו תקפים– זאת על מנת לוודא שההסדרים אינם סותרים את טובת הילד.

האם יש חשיבות לרצון הילד?

כן. בית המשפט מביא בחשבון את רצונו של הילד בכל הקשור למשמורת ולהסדר הראייה, זאת על מנת להבטיח את המשך גידולו התקין גם לאחר הגירושין. עם זאת, ככל שהילד צעיר יותר כך דעתו תקבל פחות משקל יחסי בהחלטה – זאת מתוך הנחה שהוא עדיין לא מסוגל לקחת בחשבון את כל השיקולים הדרושים. רק בסביבות גיל העשרה נוטה בית המשפט לייחס משקל רב לרצונו של הילד בנוגע לאופן גידולו לאחר הגירושין. כמו כן, חשוב לדעת כי החוק מכיל בתוכו את חזקת הגיל הרך אשר ממליצה כי ילדים עד גיל 6 יישארו בכל מקרה בחזקת האם כל עוד אין נסיבות מיוחדות כמו למשל חוסר מסוגלות לתפקד כהורה.

משמורת משותפת – מה זה אומר?

במידה והגירושין מתבצעים ברוח טובה יחסיתוללא מטענים רבים בין ההורים – ניתן להגיע להסכם של משמורת משותפת על הילד. על פי הסכם זה ההורים ממשיכים להתגורר בסמיכות אחד לשני כך שהילד גדל באופן שווה לחלוטין עם כל אחד מהם. חשוב לדעת כי בית המשפט לא שש לקבל הסכמים אלו מתוך דאגה לטובת הילד, שכן באופן זה הילד מאבד נותר “חסר מרכז חיים” ועלול להיקלע לקושי ולבלבול מוגברים בשל הגירושין.

האם ניתן לערער על החלטת בית המשפט?

בהחלט. החלטת בית המשפט אינה סופית, ובמידה ואחד ההורים סבור שההחלטה אינה תואמת את טובת הילד הוא רשאי לערער עליה ולבקש להעלות את סוגיית המשמורת על הילדים לאחר הגירושין לדיון נוסף. כמו כן, במידה ובית המשפט אינו מצליח להגיע להחלטה מי מההורים מהווה עוגן טוב יותר עבור הילד הוא רשאי לערוך להורים מבחני מסוגלות אשר מתבצעים על ידי סוציולוגים ופסיכולוגים.