Site icon מקומונט לוד

עבירות מס

עבירות מס מהוות חלק מעבירות צווארון לבן. מדובר על עבירות גניבה אשר מצריכות תחכום וידע ולא פעם יש צורך גם במעמד וגישה לעניינים פיננסיים שונים. ככלל, הציבור אמנם נוהג לראות בעוברים על חוקי המס עבריינים ברף נמוך אך באופן אירוני דווקא אדם שעובר עבירות מס משפיע על כלל האוכלוסייה באופן הרבה יותר מהותי מכפי שמשפיע גנב על קורבן יחיד. לכן, עבירות מס הן עבירות אשר מגונות מאוד על ידי מערכות האכיפה וכן המשפט הישראלי. בית המשפט העליון קבע כי העבירות הללו הן בעצם עבירות מרמה וגניבה לכל דבר.

עבירות מס- במה מדובר?

עבירות מס הן שם כולל לעבירות פליליות אשר כוללות ניסיונות התחמקות והשתמטות מהפרשת המס המתחייבת או אי עמידה בתשלומי המס אפילו ללא כוונת זדון. העבירות הללו נכללות בעבירות הסל של צווארון לבן וזאת בשל הצורך בידע, תחכום ומעמד וזאת בשונה מעבירת גניבה שלא מצריכה אף אחד מהקריטריונים הללו. עבירות מס נאכפות על ידי רשות המיסים וכן מס הכנסה שיש להם סמכות אכיפה וענישה וכן יכולת לבצע חקירה. כמו כן, עבירות מס הן עבירות פליליות אשר יוכלו להיחקר במסגרת משטרת ישראל ולהישפט במשפט הפלילי.

חשוב להבהיר כי עבירת מס יכול להתבצע באופן מכוון או ללא כוונה תחילה. ככלל, עבירת מס היא כל סטייה אן הטיה מחוקי המס, כאשר האחראיות תוטל על בעל הכספים, גם הוא מחזיק יועצי מס ורואי חשבון. על כן, חובה של בעל כספים לוודא את תקינות העברת כספי המיסים הרלוונטיים, לדעת מהם החוקים הנוגעים למס ועוד. קיים שוני בענישה בהתאם לחומרת העבירה וכן בהתאם לכוונת המבצע, כך בעצם מסווגות עבירות מס לעבירות מהותיות שמתבצעות בזדון ועבירות טכניות שלרוב מתבצעות ללא כוונה.

מהן עבירות מס טכניות?

בעבירת מס טכנית העבירה לרוב תתבצע שלא בידיעה ולא בכוונה כלשהי להעלים מס או לבצע עבירה פלילית. כמו כן, לרוב יהיה מדובר בהצהרה או בדיווח אשר הוגשו באיחור. עם זאת, גם כאשר מדובר על עבירה שהתבצעה בתום לב או בחוסר תשומת לב, עדיין מדובר על עבירה לכל דבר ועל כן, היא תגרור ענישה, כאשר הענישה תהיה מופחתת יחס לעבירה שהתבצעה בכוונה. הדרך למנוע מקרים של עבירות מעין אלה היא  להיות בקיאים בכל חוקי המס כמפורט בפקודת מס הכנסה, כאשר כדאי מאוד להתייעץ עם רואה חשבון או כל איש מקצוע אחר מהתחום שיכול לסייע לכם.

הענישה על ביצוע עבירות מס טכניות תהיה לרוב קנסות ולעיתים מאסר בפועל עד שנה. כמו כן, במקרה של עבירות מעין אלה יהיה צורך לסלק את המחדלים, להגיש דוחות בצורה ראויה ולהשלים את המס החסר וזאת בכדי להימנע ממקרה של מאסר בפועל.

תמונה: pexels

מהי עבירת מס מהותית?

עבירת מס מהותית היא עבירת מס אשר התבצעה בכוונה במטרה להונות ולרמות וזאת בכדי להשיג כספים שלא בדרך חוקית כגון: הלבנת הון, העלמת מס, ניהול שגוי של פנקסי חשבונות, מילוי של דוחות שקריים ועוד. עבירות מעין אלה הן עבירות שמבצעים בכוונה ברורה להונות והענישה יכולה להיות חמורה ולהגיע עד 5 שנות מאסר בפועל ולעיתים אף יותר מכך וזאת בכדי שלא תחזור על עצמה עבירה מעין זאת.