Site icon מקומונט לוד

פיזיותרפיה לרצפת האגן

מרבית הנשים באוכלוסיה חוות קושי בזיהוי שרירי רצפת האגן והפעלתם בעת הצורך שלא יחד עם שרירים סמוכים. אחת הסיבות לכך היא מיקומם הייחודי, והיא גם מקשה על עבודה לחיזוק השרירים הללו ועל עשיית פיזיותרפיה לשם כך, שכן פעמים רבות העיסוק בהם גורם לתחושת אי נעימות.

ככל שמתבגרים, ובמיוחד לאחר לידות, חוסר היחס לשרירים אלו נותן את אותותיו ומתחילים לסבול מהשלכות שונות של שרירי רצפת אגן חלשים- בריחת שתן, כאבים ביחסי מין, עצירויות וכדומה.

חלק גדול מהנשים יחוו במהלך חייהם קושי שנובע משרירי רצפת אגן לא חזקים מספיק. משום כך, פיזיותרפיה לרצפת האגן מומלצת בכל גיל, משום שכפי שציינו שרירים אלו אינם מקבלים מספיק חיזוק ותשומת לב, אולם היא מומלצת במיוחד לאחר לידות או כאשר מתחילים לחוש בבריחת שתן או חוסר שליטה הרמטית בסוגרים.

תרגילי פיזיותרפיה לרצפת האגן

בניגוד לביצוע תרגילי פיזיותרפיה לצוואר, תרגילי פיזיותרפיה לרצפת האגן מותאמים לאזור הרגיש בו הם נמצאים- אזור בעל רקמות שריר רבות ומספר רב של תאי עצב מוטוריים ותחושתיים- ולכן הם יהיו עדינים יותר.

תרגילי הפיזיותרפיה עוסקים בכיווץ והרפיית השרירים. רובם נעשים בשכיבה או בישיבה. כמו כל פעילות גופנית, כדי לשמר את התוצאות יש להקפיד על שגרת פיזיותרפיה רציפה. גם אם לאחר מספר פגישות עם המטפל/ת אין צורך בהדרכה לגביי עשיית התרגילים, עדיין מומלץ לבקר אצלו פעם בתקופה כדי לוודא שהשריר ממשיך להיות תקין וחזק.

צילום: unsplash
תרגילים מומלצים:

את כל התרגילים שלהלן ניתן ומומלץ לבצע לבד בבית, באופן יומיומי.

השירותים הניתנים על ידי קופות החולים

קופות החולים מציעות מפגש עם מטפל פיזיותרפיה בחינם או בעלות מוזלת כחלק ממתן השירותים בביטוחים המשלימים.

בדרך כלל, קופות החולים מציעות טיפולי פיזיותרפיה דרך מכוני הקופה בדמי השתתפות סמליים עבור תקופת טיפולים ולא מפגש פרטי.

אם מעוניינים ללכת למכון פיזיותרפיה שאינו תחת הקופה, יש צורך בקבלת הפניה מרופא- אורולוג, גניקולוג או רופא משפחה. יש לקחת בחשבון שבמכונים אלו התורים עלולים להיות ארוכים מאוד, ובנוסף יש לדעת שקופת החולים לא ממהרת לתת הפניות למכונים אלו.

ניתן ללכת גם לפיזיותרפיה אצל מטפל פרטי, אך העלות תהיה יותר גבוהה. ההמלצה הרווחת היא ללכת למכונים שהקופה משתתפת במימון הטיפול בהם או דרך הקופה.