Site icon מקומונט לוד

פתיחת שנה, מועד ב’: “ההתנהלות מאוד שונה מהשגרה”

עם סיומו של השבוע הראשון של תחילת החזרה לשגרה בבתי הספר, לאחר השבתה של כמעט חודשיים בשל התפשטות הנגיף הקורונה, פגשנו את הגב’ איריס נעים, מנהלת בית חינוך “זבולון המר” בלוד לראיון אינטימי על הקשיים וההתמודדויות עם המשבר.

גם אם נדמה היה לרוב הישראלים שבחודשיים האחרונים המורים וצוותי החינוך וההנהלה בבתי הספר עובדים רק בתפוקה חלקית, הרי שלאחר פגישה עם איריס נעים, מנהלת בית הספר “זבולון המר” בארבע השנים האחרונות, אנחנו יוצאים עם תחושה שדווקא התקופה האחרונה היא אולי העמוסה ביותר שיחווה כל איש חינוך, ובודאי מנהלת בית ספר, במהלך הקריירה כולה.

בית הספר “זבולון המר” שוכן בפאתי שכונת גני אביב בלוד ומאכלס בימי שגרה כ-400 תלמידים. תחת ניהולה של נעים פועלים יחדיו צוות של 60 אנשי חינוך ומנהלה וסך-הכל 19 כיתות, כאשר מתוכן 3 עבור תלמידים בחינוך מיוחד.

איריס, אלו תחושות מלוות אותך בימים הראשונים עם החזרה לשגרה?
התחושה המרכזית שליוותה אותי, היא תחושה של שמחה. אני מאמינה ומרגישה שכולם כבר חשו ברצון לחזור לשגרה וגם אני. בימים הראשונים היה לי קשה וגם לצוות שלי, כאשר חששנו מהידבקויות ומארועים לא צפויים. עם הזמן הלחץ והמתח ירדו וזה בא לידי ביטוי גם בעלייה באחוזי הנוכחות בקרב התלמידים.

איריס נעים ושומר בית הספר. חוזרים לשגרה בשמחה.

איזו הערכות נדרשת ממך כמנהלת על מנת לפתוח את ביה”ס?
בטרם פתיחת ביה”ס דאגתי לנקיון וחיטוי ביה”ס בהתאם להנחיות משרד החינוך ומשרד הבריאות, רכשתי לכל כיתה אמצעים לשמירה על הגיינה וניקיון. קיימתי מפגשי זום עם הנהגת ההורים, צוות ניהול וצוות המורים ופרשתי בפניהם את ההנחיות הנדרשות מאיתנו לצורך חזרה הדרגתית לשגרה. צוות ביה”ס בנה יחד איתי תוכנית של הסתגלות מחודשת לשגרה מיטבית ועשה ככל הנדרש על מנת להיות ערוך ומוכן לקבלת התלמידים. תחילה קלטנו את תלמידי החנ”מ על פי קפסולות עבודה בהערכות מוקפדת ביותר ובהמשך קלטנו את תלמידי כיתות  א’-ג’.

כיצד מתנהל היום בקרב צוות המורים בבית החינוך?
המורים פותחים את הבוקר במילוי טופס הצהרת בריאות וניכנסים לכיתות בהתאם למערכת שקיבלו מראש, צוות המלמד בכיתות א’- ג’ מלמד במתכונת של חצאי כיתות בהרכב של עד 15 תלמידים בקבוצה ובכל כיתה יש מחנכת או מורה מקצועית ותומכת הוראה, בכיתות ד’- ח’ הלמידה מתנהלת מרחוק ע”י מפגשי זום או משימות מתוקשבות שנשלחות לתלמידים בקבוצות הוואטצאפ.
הצוות החינוכי פועל לאורך כל היום על פי הנחיות ברורות בנושא אורח חיים בטוח בביה”ס ושמירה על הבריאות והניקיון וזאת ע”י דאגה לשמירה על מרחק, עטיית מסכות ורחיצת ידיים מס’ פעמים ביום. בנוסף הצוות החינוכי פועל על פי מתווה להתנהלות בתקופת הקורונה. ראוי לציין לשבח את הצוות שפועל ומתנהל על פי המתווה לארוך כל היום.

איריס, עם אב הבית של בית הספר ומזכירת בית הספר צביה טוביה.

איך מתנהל יום בביה”ס שלך מבחינת חלוקת הכיתות וההפסקות?
בכיתות התלמידים מחולקים לקבוצות הטרוגניות, כאשר בכל כיתה יש צוות קבוע ואין מעברים לכיתות אחרות. בהפסקות ההתנהלות שונה מאוד מהשגרה, כאשר לכל שכבת גיל מוגדר מתחם למשחק והתלמידים מחויבים לשהות רק במתחם זה, בנוסף, התלמידים קיבלו הדרכה כיצד יוצאים מהכיתה להפסקה ולאיזה אזור הם יכולים להגיע ויש לציין שהם עושים זאת בצורה נפלאה.

מה מצב הנוכחות בכיתות א’-ג’?
בתחילת השבוע נכחו כ- 30% מתלמידי א’-ג’, ואילו כיום ישנה הגעה של עד כ- 70% מכלל התלמידים. אני מניחה שנדרש להם זמן להיערך לחזרה ולחלקם הייתה חרדה מהחזרה לביה”ס.

איריס, תרצי להוסיף כמה מילים להורי התלמידים בבית הספר?
ניצבנו בפני משימה מאתגרה ומורכבת וביצענו אותה ברגישות ובמקצועיות המתבקשת בעת זו. שולחת לכולם ברכה והצלחה ובריאות איתנה.