Site icon מקומונט לוד

צריבה על עץ ועל חומרים אחרים – אומנות ה-Pyrography – כל אחד יכול

המונח pyrography משמש לתיאור טכניקה מסורתית של ציור באמצעות אש בוערת על גבי משטח עץ. היום, יש דרכים משוכללות ליצירת פירוגרפיה אומנותית או מסחרית, ובראשן, קרן הלייזר.

לצריבה אומנותית בדרך הידנית והמסורתית, עומדים לרשותכם כלים שונים, שבאמצעותם תוכלו לצרוב צורות ותמונות על מגוון חומרים כמו עץ או עור. טכניקה לצריבה על עץ באמצעות לייזר דורשת מכשור מתאים, לא זול, מיומנות ומומחיות.

צריבה בלייזר

בתהליך של צריבה על עץ בלייזר, משרטטים במחשב צורה, דמות או נוף – אותם רוצים לצרוב על פני שטח העץ, לאחר מכן, מפעילים את מכונת הלייזר ששולחת קרן שחורכת את שכבת החומר או מאדה אותו, לפי השרטוט הגרפי הממוחשב.

הצריבה בלייזר מאפשרת לשרטט על פני המשטח קווים או לכסות שטח סגור. אפשר לקבוע את עומק, צפיפות ודיוק הצריבה על ידי הגדרת מהירות קרן הלייזר ועוצמתה.

השימוש בצריבת הלייזר מאפשר ליצור דוגמאות לצרכים מסחריים כמו לוגו, שלטי הדרכה וכדומה, או לצרכים פרטיים, כמו ברכה אישית על לוח עץ.

אם אתם רוצים לעסוק באומנות הפירוגרפיה בעצמכם, הנה כמה חומרים שיוכלו לשמש לכם כמדיום אומנותי:

צריבה על דלעת

מאוד פופולרי לעצב צורות ודמויות שונות תוך צריבה על פני השטח של הדלעת. בטח תופתעו לשמוע כמה יצירות אומנות מדהימות עוצבו בדרך זו על דלועים.

צילום: עמיעד טאוב

לאחר שמייבשים סוגים מסוימים של דלעת, הם מפתחים מעטפת חיצונית עמידה מאוד. המשטח, בעל מרקם עצי חלק למדי, פשוט מושלם לצריבה.

חלק מהאומנים משתמשים בטכניקה מעורבת של צריבה, חיטוב, גילוף וציור, כדי להשלים את היצירה שלהם על גבי הדלעת. כל אחת מטכניקות אלה יכולה לשמש ליצירת יצירת אומנות מדהימה, הרבה מעבר לצריבת עץ פשוטה.

דלועים שונים, שמתאימים לטכניקה זו אפשר לגדל בגינה בבית, או לרכוש בשוק. דלעת מסוג קלבש היא זו שמתאימה לעיצוב אומנותי. יש מגוון דלועים מסוג הקלבש. הדלעת הפופולרית ממשפחה זו היא הדלעת שצורתה בקבוק. הצוואר הארוך מבדיל דלעת זו מהאחרות.

צריבה על עור או עץ

עץ ועור, הם חומרים נוסף שמשמשים ליצירת פירוגרפיה. למעשה, נראה שהשניים הם החומרים העתיקים ביותר ששימשו לסוג זה של אומנות. חשוב לנקוט בכמה אמצעי בטיחות לפני שצורבים על גבי עור או עץ. צריך להבין, שכימיקלים שמשמשים בתהליך הטנין עלולים להיות רעילים מאוד כאשר הם מחוממים. צריך להימנע מלנשום את האדים שמשתחררים מהחומר. בכלל, מומלץ לא לשאוף עשן תוך כדי צריבה על עץ ועור. תמיד לעבוד באזור מאוורר היטב כשעוסקים בפירוגרפיה.

צריבה על נייר

כן, אפשר לצרוב גם על נייר, ואפילו לעשות זאת באופן מוצלח מאוד. יש ניירות מיוחדים שניתן לרכוש במיוחד ליישום זה, אבל נראה שנייר אקוורל כבד יתאים למטרה זו. בדקו באינטרנט אתרים שבהם דוגמאות לפירוגרפיה בנייר, ותהיו מופתעים מהתוצאות.

 

צריבה על עץ לחידוש חפצים

הרעיון שפירוגרפיה יכולה לחדש פריטים ישנים, הוא מדליק למדי. ניתן להשתמש בטכניקה זו כדי לקשט רהיטים, כלי נגינה, מסגרות של תמונות ישנות, לוחות לחיתוך לחם ופריטים אחרים נוספים.

בפעם הבאה שאתם רוצים לחדש משהו בבית ולהוסיף לו נופך אומנותי, למה לא לתת לציור באש לעשות את העבודה?

כנסו למידע נוסף בנושא צריבה על עץ