Site icon מקומונט לוד

קהילוד: הקהילות שבתוך השכונות הוותיקות

כתב ערוץ 7, יוני קמפינסקי, נפגש עם חברי הקהילות שהחליטו להתיישב בתוך השכונות הוותיקות של לוד. הכירו את ‘קהילוד’. 

את הגרעין התורני בלוד כולם כבר מכירים, היישוב בתוך העיר שצמח והתפתח עם השנים. הפעם, אנו מביאים בפניכם סיפור אחר, על קהילות פחות מוכרות, הקהילות שהתיישבו בשכונות הוותיקות של העיר.

>>רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לדף הפייסבוק של מקומונט לוד

לפני שבע שנים הגיעו שתי משפחות ציוניות דתיות לרמת אשכול, שכונה שננטשה על ידי התושבים הוותיקים.

“הסיפור של לוד זה סיפור של קהילות”, אומר לערוץ 7 ברוך גולדרייך, מנהל “קהילוד” ומספר ששכונת רמת אשכול בעיר ננטשה על ידי מרבית תושביה היהודים אך היום, “כנגד כל הסיכויים קמה וצמחה”.

צור רענן, תושב השכונה, מספר כי באותן שנים הקהילה היהודית במקום הצטמצמה והתושבים חוו השפלות ואף התעלולויות. אבל כל זה היסטוריה. בקהילה כיום למעלה מ-50 משפחות, כפר סטודנטים, גני ילדים, תלמוד תורה, מעונות יום, מכינה קדם צבאית ועוד.

קהילוד לא מפסיקה להתרחב. תמונה באדיבות עיריית לוד

צור מספר על הבחירה לגור דווקא בשכונה הזאת, “חיפשנו מקום שנרגיש משמעותיים שנרגיש שאנחנו תורמים מעצם היותנו”.

הסיפור אף הצליח לסחוף את העירייה שהחלה בקידום תכניות בניה והתחדשות בשכונה, כפי שמספר ראש העיר, יאיר רביבו, “הפעילות הזאת מדהימה. היא מחברת את הקהילות הוותיקות יחד עם החבר’ה החדשים”.

רביבו המתגורר בעיר שנים רבות מספר על השינוי בעיר ועל החיבורים המיוחדים בין הקהילות, “גרתי פה לפני 30 ו-40 שנה ולא חשבתי שהתושבים יחזרו. זו ציונות לשמה ואני מפרגן להם ואנחנו כעירייה נעשה הכל כדי שיגיעו לכאן חבר’ה חדשים כי אני רואה את ההניצוץ בעיניים אצל הוותיקים”.

“קהילוד” לא מסתפקת במה שכבר נעשה, ובקיץ האחרון, מתוך זיהוי המגמות בעיר החלה קליטה ל משפחות צעירות לשכונה נוספת – שכונת רמט. היום גרות בשכונה עשר משפחות שפועלות ומשנות את המציאות באזור.

נעם גרוס, תושבת השכונה, מספרת כיצד הגיעה למקום ומדוע בחרו היא ובעלה דווקא ברמט, “חיפשנו מקום קרוב ללימודים שלי ואמרנו שאם כבר הולכים למרכז אז שנעשה על הדרך משהו טוב”.

עדן בנבנישתי, שכנתה של גרוס, מוסיפה “אנחנו לא באים ממקום שמחפשים לשנות את השכונה, אנחנו פשוט גרים פה”.

החברים מ”קהילוד” לא נחים לרגע וכבר מתכננים את היעד הבא, השכונה הבאה כפי שמספר נועם דרייפוס, מנכ”ל המרכז לחינוך וחברה בלוד ומיוזמי “קהילוד”, “אנחנו את הדבר הזה רוצים להעצים, להגדיל ולחזק. המשימה פה לא נגמרה. אנחנו רוצים להעתיק את המודל הזה לשכונות נוספות. בחרנו את שכונת ‘גבעת הזיתים’ שבה אנחנו רוצים להתחיל, כדי לייצר מצב שבכל שכונה בעיר יש קהילה חזקה שנוכל לפעול בה ושמציירת את הפעילות לשאר תושבי השכונה”.

>>רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לדף הפייסבוק של מקומונט לוד

הקליטה נמשכת וברוך גולדרייך מציין כי יש גם תמיכה, “אנחנו עוזרים בליווי עד למציאת הקהילה. יש לנו מלגות ופרוייקטים שאנחנו עושים בשכונה”.

ב”קהילוד” מסבירים לנו שהקהילות המשימתיות הן עוד נדבך חשוב ומשמעותי בסיפור ההצלחה של הציונות הדתית בלוד. ומה סוד ההצלחה? מה הקסם? ואיך משלבים בין שליחות לחיי יום יום קהילתיים? אנחנו נתנו טעימה, עכשיו תורכם לבוא, לראות מקרוב, ואולי גם להצטרף.

בתמונה: קהילוד לא מפסיקה להתרחב