Site icon מקומונט לוד

רגע לפני הכניסה לנכס: איטום גגות מרוצפים ומרפסות

מרבית האנשים שמגיעים לרכוש נכס, יודעים לשאול את בעל הבית האם יש או היה בעבר נזילות. בעוד שהם מודעים לכך שחשוב לרכוש את הבית כאשר אין נזילות או רטיבות בקירות, את המשמעות של איטום הם לא ממש מבינים. במאמר הבא, נשפוך קצת אור על שיטות איטום, מתי כדאי להתחיל לאטום, ואילו אזורים בבית מחייבים איטום ברמה הגבוהה ביותר.

צילום: באדיבות pixabay

לפני הכל
כאשר אין איטום כמו שצריך, כנראה שזאת רק שאלה של זמן מתי יתחילו הקירות להתפורר ולהתקלף, לשנות צבע, ולהשפיע בצורה קשה על האסתטיות שבבית. כן, רטיבות בקירות היא לא בהכרח תוצאה של צנרת או נזילה שמגיעה מתקלה אצל השכנים, אלא יכולה להיות גורם ישיר של ליקוי באיטום הגג או אפילו מרפסת השמש. ומה קורה כשהבעיה מתחילה? מעבר לצד האסתטי כאמור של הדברים, גם טחב ועובש יכולים להתחיל להופיע על האזור שנפגע, מה שכבר מעמיק את הבעיה והופך אותה למטרד בריאותי.

איטום גגות מרוצפים
בגגות הבית או המבנה, חשוב מאוד להקפיד על איטום ברמה הגבוהה ביותר, תוך כדי שעבודת האיטום מתבצעת עם המוצרים הנכונים. גג מרוצף, ניתן לאטום גם מבלי להתחיל לפרק את הבלטות ולהרים את הריצוף. חומרי האיטום בהם ייעשה שימוש יהיו בדרך כלל או יריעות ביטומניות, שהינן עבות וחזקות במיוחד ועמידות בפני פגיעות שונות, או חומרי איטום פוליאוריטיינים משחתיים שניתן לתפעל אותם על ידי מריחה והתזה או חומרי איטום ביטומניים בצורת משחה.

היתרונות העיקריים באיטום גגות מרוצפים מבלי לפרק את הריצוף, הם כמובן זמן כסף. יחד עם זאת, כדאי לקחת בחשבון כי איטום של גגות מרוצפים בשיטה זו, כנראה יחזיק מעמד לאורך זמן, אך פחות מאיטום גגות שמתבצע לאחר פירוק הריצוף. בשיטה זו, בה בוחרים למעשה לפרק את הריצוף הקיים ולאטום את הגג מהבסיס, ניתן יהיה לבצע את האיטום בצורה יעילה יותר שתחזיק מעמד לאורך זמן רב.

החסרונות הברורים בדרך זו הם כאמור הזמן והכסף. פירוק הריצוף ייקח זמן, כמו גם כל תהליך האיטום שהינו מורכב ודורש סבלנות, וכמובן כל בניית הריצוף מחדש תוביל להוצאות גדולות. אז נכון, יש שתי שיטות עיקריות לביצוע איטום הגגות, ולכל אחת היתרונות והחסרונות שלה, אבל דבר אחד בטוח. אם קיים הצורך באיטום הגג, הוא חייב להתבצע, ולא משנה באיזו דרך תנקטו.

איטום מרפסות
קיימים ארבעה סוגי מרפסות – מקורה, שירות, מרוצפת ושמש, כאשר יותר ויותר דירות נבנות היום עם מרפסת שמש שהפכה לאלמנט ברור מאליו, בכל הקשור בבניית דירות חדשות. סביר להניח שאם אתם נכנסים לדירה חדשה מקבלן, האיטום (בהנחה שהוא לא מתבצע בזלזול) יחזיק מעמד שנים ארוכות; אבל אם אתם נכנסים לדירה ותיקה יותר ונהנים ממרפסת שמש, קחו בחשבון שחשוב מאוד לבדוק כי האיטום במרפסת זו הוא תקין ושאין סימנים לרטיבות. במידה ויש, כמובן שתהיו חייבים לאטום את המרפסת. בנוסף למרפסת השמש, גם את שאר המרפסות יש לאטום בצורה המקסימלית ביותר, שכן מכל אחת מהן יכולים לחדור מים ולהפוך למטרד של ממש.

מה לא לעשות?
רטיבות כאמור נוצרת לרוב בחורף בגלל הגשמים. אנשים רבים מעדיפים לחסוך את הכסף ומחכים לחודשי הקיץ מתוך תקווה שהשמש תייבש את הקירות שנפגעו, ובכך הכל יחזור לקדמותו בשלום. גישה זו מוטעית מהיסוד, שכן גם אם השמש תייבש את הקיר, הרי שמדובר בפתרון נקודתי ובגשם הראשון שירד, הבלגן יחזור. איטום גגות ומרפסות הכרחי לכל בית ואסור להקל בו ראש בשום מצב.