Site icon מקומונט לוד

רעש המטוסים | שר התחבורה סמוטריץ: “מתנצל. אך אין ברירה. נעשה הכל על מנת לשוב לשגרה במהרה”

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ שיתף הבוקר את הפוסט שפרסם ראש העיר רביבו אמש ובו תרעומת כלפי רשות שדות התעופה אודות רעש המטוסים שחזר לשמי לוד בוקר וערב וביקש לפנות “באופן אישי” לתושבי לוד ולהסביר את המצב. “הבשורות הטובות: זה שמני מאוד לחודש אחד בלבד”

רעש המטוסים הרועמים מעל שכונות העיר לוד במהלך כל שעות היום ורוב שעות הלילה מדיר שינה, תרתי משמע, מתושבי לוד כבר תקופה ארוכה, בהפסקות, אך במהלך השבוע האחרון עלה שלב כאשר בעקבות שיפוץ שעורכת רשות שדות התעופה במסלולי ההמראות בנתב”ג הופנו נתיבי הטיסה למסלולים חלופיים – אשר משמעותם המראות בתדירות גבוהה מאוד “מעל הראש” של תושבי לוד – ללא הפסקה.

בפוסט שפרסם הבוקר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ הוא כותב לתושבי לוד: “תושבי לוד הפוסט הזה בשבילכם. בשבוע האחרון אתם סובלים מרעש שלא הייתם רגילים לו בשל המראות מטוסים מעל העיר, וזה מן הסתם מפריע לכם מאוד, ובצדק. מיד אסביר מה קרה פתאום, אבל אני רוצה להתחיל מהבשורות הטובות: זה זמני מאוד רק לחודש הקרוב ובעזרת השם ייפסק מיד לאחריו והחיים ישובו למסלולם.”

מטוס ממריא מעל בתי בתושבים. לוד, הבוקר. צילום: אביחי טבק

וכך מסיר שר התחבורה את הדברים: “אז הסיפור הוא כזה: רוב ההמראות בנתב”ג מבוצעות בשגרה על מסלול 26 שמוציא את המטוסים מיד מערבה אל הים. בתחילת השבוע המסלול הזה נסגר למשך חמישה שבועות לצורך עבודות שיפוץ ותחזוקה הכרחיות. בתקופת השיפוצים אנחנו נאלצים להעביר את ההמראות אל מסלול 30 שמוציא את המטוסים מזרחה ואז הם מסתובבים מעל לוד ויוצאים חזרה מערבה. הרעש הוא בגלל שבמהלך ההמראה מנועי המטוסים עובדים חזק ומרעישים הרבה יותר מאשר בתהליך נחיתה שבו באופן טבעי המנועים עובדים חלש יותר.”

 

סמוטריץ ממשיך ומפרט את המשמעויות הטכניות הגורמות לרעש המטוסים החריג מעל העיר ואומר – “סיבוב הפרסה של המטוסים מעל לוד מבוצע בגבהים שמשתנים מעט בהתאם למזג האוויר אבל בכל מקרה התהליך הזה מתרחש בגובה של כשלושת אלפים רגל שעומד בתקנים. את הגובה הזה קובעת מערכת ממוחשבת שמותקנת במטוסים (ואף אחד לא ישנה אותה בשביל חמישה שבועות…) ומותאמת למגבלות תעבורה אווירית ולאילוצים רבים שיש בשמים (למרות שלנו פשוטי העם שלא מבינים השמים נראים מרחב פתוח שאפשר לעשות בו מה שרוצים, בפועל זה ממש לא ככה…).

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ. צילום: דוברות האיחוד הלאומי

האפשרות שהמטוסים יטוסו עוד מזרחה, יצברו גובה, ויבצעו את סיבוב הפרסה בגובה גבוה יותר ומרעיש פחות על הקרקע היא לא אפשרית גם בגלל המערכת הממוחשבת אבל גם בגלל שהמשמעות שלה היא שהמטוסים יתפסו יותר זמן את הנתיב וממילא יאפשרו פחות המראות ונחיתות מה שיגרום עיכובים בטיסות ולא יאפשר לנו לתת מענה לביקושים.”

בהתייחסו להבטחות רשות שדות התעופה להפסקת הרעש, בחודש אוגוסט האחרון, ולאי האמון שנוצר בין התושבים, גורמי העירייה והרשות אמר השר: “רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית קשובים תמיד לציבור ומתחשבים מאוד בהפרעות שמגרמות לו. זה שיקול מרכזי שנלקח בחשבון בכל תהליך, זמני או קבוע, אבל בסוף המראות ונחיתות עושות רעש ולא ניתן למנוע אותן לחלוטין… אנחנו משתדלים לצמצם את הרעש הזה ולחלק את הנטל בין כל הישובים והתושבים שמתגוררים במרחב של נתב”ג.

כאמור, זהו מצב זמני ואני מקווה מאוד ששיפוץ מסלול 26 יסתיים אפילו לפני המועד המתוכנן כך שנוכל לחזור ולהמריא עליו ישירות לים ולאפשר לכם חזרה לשגרה מהר ככל הניתן.”

בסיכום הפוסט ביקש סמוטריץ את הבנת התושבים למצב והתנצל באופן אישי על האילוץ. “אני מתנצל על אי הנוחות הזמנית שנגרמת לכם, אבל כאמור היא בלתי נמנעת ונובעת מעובדת היותנו מדינה מודרנית עם תשתיות תעופה מפותחות שדורשות גם שיפוץ ותחזוקה מעת לעת. נעשה הכל כדי לסיים את העבודות מהר ככל הניתן ולאפשר לכם לשוב לשגרה.”