Site icon מקומונט לוד

שבוע הספר בעיצומו.”הנסיך הקטן” מוביל את מצעד ספרי הילדים

שבוע הספר בלוד הגיע לשיא באירוע חגיגי במתחם בית הנתיבות של “נמל התעופה לדורות”. הילדים התבקשו להנפיק דרכונים ולקבל כרטיס טיסה ומזוודות בדלפקי חברות התעופה המיוחדות כדי שיוכלו לצאת לטיול ארוך בארצות דמיוניות מהסיפורים, לא לפני שהכינו לעצמם ערימת שטרות מארצות הסיפורים אליהם יגיעו.משרד החינוך פרסם את מצעד הספרים האהובים על התלמידים.בין הספרים האהובים, הקלאסיקות: “הנסיך הקטן”, “הסיפור שאינו נגמר” ו”לאסי חוזרת הביתה”.צפו ברשימת הספרים האהובים על ילדיכם.

בשבוע הספר האחרון הפכה ספריית העיר לוד, העיר המזוהה כשער הראשי של המדינה, לנמל תעופה של ממש. מאות מילדי העיר, שברובם רק חלמו עד כה על טיסות לארצות רחוקות ומרגשות נקראו אחר צהריים חגיגי אחד להגיע למתחם בית הנתיבות של “נמל התעופה לדורות”. שם התבקשו לעבור בשער החגיגי שהוצב בכניסה, להנפיק דרכונים ולקבל כרטיס טיסה ומזוודות בדלפקי חברות התעופה המיוחדות כדי שיוכלו לצאת לטיול ארוך בארצות דמיוניות מהסיפורים, לא לפני שהכינו לעצמם ערימת שטרות מארצות הסיפורים אליהם יגיעו.

מענק קליטה בסיום המסלול, תלושי שי בדוכני צומת ספרים.צילום דוברות העירייה

האירוע יצא לפועל תוך חימום מנועים משותף נוסף של  אמיליה קודיש- מנהלת הספרייה הציבורית “לדורות”, וחברת הפקות התוכן- מגלים עניין מיכל אדלר, ובשיתוף פעולה נמרץ של עיריית לוד והסטודנטים המסורים המתנדבים בעיר הוא נסק לגבהים שטרם נראו כמותם בעיר. את מיתוג האירוע יצר הסטודיו לעיצוב AVF GRUP.

בדומה לנוסעים האמתיים לחו”ל ה’מריחים’ את ניחוחות החופש כבר בקניות בדרך למטוס, גם המבקרים הצעירים ב”נמל התעופה לדורות” הוזמנו לעבור במתחם דיוטי פרי ייחודי. הם נכנסו למתחם עם ‘יציאתם’ בשער הטיסות היוצאות אל ארצות הדמיון. בחנות הדיוטי פרי המתינו להם בחגיגיות מגוון גדול של בקבוקי בושם ומשקאות בעלי שמות ותכולה מסתוריים, אותם התבקשו להתיז על עצמם או לטעום מהם. בעזרת חושי הריח והטעם זיהו המשתתפים הנרגשים את גיבורי הספרים ששמשו השראה לרקיחת כל אחד מהבשמים ומהמשקאות.

משלב זה נפתחו השמים, וקהל המטיילים הצעיר יצאו נרגשים לאתרי הארצות השונות שנבנו ברחבי הספריה. בכל חדר הם הופתעו לגלות נופים אחרים שנוצרו בעזרת תפאורות ענק ואביזרים שונים. בכל ‘מדינה’ הם נחשפו למציאות ואווירה ייחודית,  המשולבות במשימות ובאתגרים משותפים עם גיבורי ספרים. בה בעת, באופן בלתי מודע,  נחשפו ‘הנוסעים הצעירים’ לפרסומת סמויה של רשימות קריאה מומלצות בתחומי עניין שונים.

בארץ הממתקים למשל הם הצטרפו לתושבי המדינה והקימו  נופי ממתקים בעקבות טקסטים מתוך מגוון ספרים . הבניה התבצעה בעזרת ממתקי ענק- מגדלי שוקולד, שדות סוכריות, נהרות שוקולד ועוד….

בהגיעם לארץ הקרח יצאו, נעולי מגלשיים כפפות וצעיפים,  אל יערות השלג שהוצבו במקום וסייעו לסירוגין בהבאת האביב או השלג בעזרת חפצים וחיפויי- נוף. הם המשיכו לדרכם לא לפני שהציבו בין הנופים את גיבורי החורף או יצורי האביב מספרי ילדים ונוער שמקורם בארצות קור אמתיות ודמיוניות.

בג’ונגל גדוש הרפתקאות נתבקשו המבקרים לצלוח נהר נחשים, כשמוגלי תושב המקום רכוב על גבם. הם נדרשו גם לאתר ציידים מוסווים האורבים ביער לבמבי, העופר הצעיר,  ולהזהיר אותו מפניהם. המבקרים נקראו לצאת גם לעזרת הפילון הקטן – שימבה, להסוות עצמם בבדים ובענפים בדרך אליו כדי שיוכל להגיע למקום מבטחים ללא בהלה וללא סיכונים מיותרים. גם טרזן והגורילות לא נשכחו על הארץ- התיירים הצעירים סייעו להם לשוב לצמרות העצים המקומיים שגובהם נאמד בכ-2 מטר!

עם צאתם משם נקלעו לאי בודד מוקף ים. בעזרת משקפות ענק וזכוכיות מגדלת  שהמתינו מסביב הם איתרו חמישה אנשים או קבוצות מהספרים שאבדו באי. בהמשך משימתם- ביררו מה עלה בגורלם וסייעו להם לקרוא לעזרה ולהניף את דגלם .

ארץ הקומיקס שילבה אותם ממש בתוך האיורים והתמונות מהעלילה בעזרת שלל תחפושות בעזרתם הפכו לגיבורי הטקסטים שמעליהם,

בארץ השדים התגלו עקבותיהם של שדים ספרותיים ובני ברית מקומיים מפחידים במיוחד אותם החתימו על מגילה מיוחדת,  ובארץ הפרפרים יצרו פרפרים ססגוניים בהנחייתה של הסופרת והמאיירת וורד גור.

סיום המסלול והחתמת הדרכון הקנו למשתפים “מענק קליטה”- תלושי שי בדוכני צומת ספרים שהמתינו להם במדשאה.

מקצב האירועים והמגוון שלהם אפשרו לכל המבקרים לעוף ממש על כנפי הדמיון, או אם תרצו- לזכות בקפיצה קטנה לעולמות של דמיון, מעוף ותוכן, ותמונות זיכרון שיצרבו באלבום הילדות של ילדי לוד לאורך זמן רב!

כמדי שנה, לקראת שבוע הספר, משרד החינוך פרסם את תוצאות “מצעד הספרים” תשע”ו. המצעד כלל השנה מעל 250 אלף ילדים, מכלל המחוזות והמגזרים. ברשימת הספרים האהובים התלמידים בחרו ספרות מקומית ועולמית, וכן ספרים העוסקים בהרפתקאות, בפנטזיות ובחלומות לעולם טוב יותר.

שבוע הספר.צילום עמיעד טאוב

הספר “הנסיך הקטן”, (מקום שני לכיתות ז’- ט’) שומר על מקומו העל זמני בזכות החלומות, הדמיון והתובנות הרבות שהציבו אותו במקום השני במצעד לכיתות ז-ט וכך גם “הסיפור שאינו נגמר” (מקום 4 לתלמידי ז’-ט’) ו”לאסי חוזרת הביתה” (מקום 4 לתלמידי ד’ – ו’). מוטיב החלומות מאפיין גם את “מתקן החלומות”, ספרו של השר לשעבר, אורי אורבך, שהגיע למקום השני במצעד לכיתות א-ג.

“מצעד הספרים” הינה מסגרת לפעילות בית-ספרית שמטרתה לעודד ילדים ובני נוער מכיתות גן- י”ב לקרוא ספרים ולהשתתף בפעילויות חווייתיות סביב הקריאה. התכנית מופעלת לכל אורך שנת הלימודים ומטרתה לעודד את הילדים לקריאת ספרים. במהלך הפעילות בתי הספר וגני הילדים שמים דגש על קריאה חווייתית בשילוב חידונים, תערוכות, ימי שיא , מפגשי סופרים ועוד.

הממונה על ספריות בתי ספר במשרד החינוך, שושי שלומי מדגישה כי ל”מצעד הספרים” תפקיד חשוב בחינוך כבר מהגיל הרך לאהבת הקריאה ואהבת הספר. מעיון בבחירת התלמידים אנו למדים שהילדים ובעיקר בני הנוער, מוצאים בספרים ובקריאה מענה נוסף לנושאים החברתיים והרגשיים שמעסיקים אותם בחיי היום יום וחשים הזדהות עם הגיבורים הספרותיים”.

רשימת הספרים האהובים:

תוצאות הצבעה בגני הילדים – גילאי טרום חובה (3-4)

1.מקי דיוויד, “בנצי והקשת בענן”, קוראים 2015.
2.רות מרים, “יובל המבלבל”, פועלים 2002.
3.בטלר סטיבן, “העכבר והתפוח”, שבא 1995.
4.גרבט אמילי, “ביצת ההפתעה”, כנרת זמורה ביתן 2010.
5.איל אורה, “בוקר בהיר אחד”, פועלים 2002.

תוצאות הצבעה בגני הילדים – גילאי חובה (5-6)

1.קרמר עדנה, “פעם ניצחתי שלושה ענקים”, פועלים 2014.
2.ויליס ג’ין, “גוזל השלולית”, איגואנה / כנרת 2010.
3.פונקה קורנליה, “הנסיכה האבירה”, כנרת זמורה ביתן 2009.
4.אלומה נרי, “כשאהיה ראש ממשלה”, הקיבוץ המאוחד 2015.
5.ראו סיריש, “שיאם בהג’ה”, כך אני רואה את הדברים, אגם 2013.

תוצאות הצבעה תלמידי א’ – ג’

1.בונד מיקל, “דב ושמו פדינגטון”, אחוזת בית 2008.
2.אורבך אורי, “מתקן החלומות”, דני ספרים ובית אל 1995.
3.פלדמן יואל, “בול הגדול מכולם”, אחיאסף 2014.
4.דיפוצ’יו קלי, “ידי הזהב של קלואי”, משכל 2015.
5.גרהם בוב, “אוטובוס ושמו עדן”, כנרת זמורה ביתן 2014.

תוצאות הצבעה תלמידי ד’ – ו’

1.דייוידסון סוזנה, “אנה פרנק”, דני ספרים 2015.
2.אבס מיכאל, “תעלומת החטיפה המסתורית”, עגור 2012.
3.סמית ג’ף, “בון המסע בעקבות הניצוץ”, כנרת זמורה ביתן 2015.
4.נייט אריק, “לאסי חוזרת הביתה”, מודן 2015.
5.בלפר יצחק, “האיש שידע לאהב ילדים”, בן גל הפקות 2015.

תוצאות הצבעה תלמידי ז’ – ט’

1.אבירם דנה, “סלפי אחד יותר מדי”, רימונים 2015.
2.דה סנט-אכזופרי אנטואן, “הנסיך הקטן”, כנרת זמורה ביתן 2014.
3.טלגמאייר ריינה, “חיוך”, כנרת, זמורה-ביתן, 2014.
4.אנדה מיכאל, “הסיפור שאינו נגמר”, לדורי 2015.
5.פלה/וינטר בריאן, “פלה, הכדור הוא הכל”, מודן 2014..

תוצאות הצבעה תלמידי י’ – י”ב

1.יאנסי ריק, “הגל החמישי”, כתר 2014.
2.גרין ג’ון, “אשמת הכוכבים”, ידיעות ספרים 2012.
3.גרוסמן דויד, “משהוא לרוץ איתו”, הקיבוץ המאוחד 2000.
4.ריגס רנסום, “המעון של מיס פרגרין לילדים משונים”, כתר 2012.
5.גרוסמן דויד, “סוס אחד נכנס לבר”, הקיבוץ המאוחד 2014.

שבוע תרבות וספרות  יתקיים ברמת כן בכיכר אורדע (רמב”ם) בתאריכים 15.6-23.6 בין השעות  17:00-20:00