Site icon מקומונט לוד

תוכניות לכ-15,400 יח”ד בפינוי בינוי, 4,700 מהן אושרו ב-2022; “לוד מהערים הכי מתחדשות בישראל”

דוח הרשות להתחדשות עירונית: לוד מובילה הן בהיקף יחידות הדיור החדשות שאושרו בשנה שעברה, והן בהיקפן ביחס לגודל האוכלוסיה. תוכניות לעוד 11,550 דירות חדשות מקודמות בהתחדשות בניינית.

העיר לוד היא אחת מהערים הכי מתחדשות בישראל בשנה החולפת – כך עולה מניתוח דוח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לשנת 2022. לוד היא העיר המובילה מבין כל היישובים בארץ במספר יחידות הדיור בתוכניות פינוי-בינוי שאושרו בשנה שעברה – עם כ-4,619 יחידות דיור. לוד מובילה הן בהיקף יחידות הדיור החדשות והן בהיקפן ביחס לגודל האוכלוסיה. אחריה הערים רמלה וירושלים.

לוד ממוקמת במקום השני מבין הערים המובילות בארץ גם בהיקף יחידות הדיור שאושרו בתוכניות פינוי בינוי במצטבר מאז 2005 ועד סוף 2022 – עם 15,347 יח”ד. לפניה ברשימה העיר ירושלים עם 16.5 אלף יח”ד. גם במצטבר לוד מובילה מבין כל היישובים בארץ בכמות יח”ד שאושרו ביחס לגודל האוכלוסיה.

בשנת 2022 ניתנו היתרי בנייה ל-585 יח”ד בתוכניות פינוי בינוי בעיר לוד, והיא ממוקמת במקום התשיעי מבין היישובים המובילים בקטגוריה זו. אחת הסיבות לכך, היא העובדה כי לוד הינה אחת מ-12 יישובים שאיתם נחתמו באפריל 2022 הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית עם הרשות להתחדשות, דבר שהאיץ את מתן היתרי הבנייה בעיר.

מתחם שלמה המלך. (הדמיה: HQ אדריכלים)

לדברי אדיר קינן, בעלים ומנכ”ל כח נדל”ן התחדשות עירונית, “היקפי ההתחדשות העירונית בלוד הם חסרי תקדים ומשקפים את הפוטנציאל של העיר מחד ואת ההירתמות של מקבלי ההחלטות וגופי התכנון המקומיים והמחוזיים מאידך.”

עוד מוסיף קינן, הפעיל מאוד בהתחדשות עירונית בלוד, רמלה ובפריפריה החברתית-גיאוגרפית, שהחברה בראשותו מקדמת מספר פרויקטים של התחדשות עירונית בלוד, אחד מהם הוא פרוייקט מתחם כצנלסון – שצפוי להיות פרוייקט הפינוי בינוי הראשון באר. שצפוי לכלול שימוש בקרקע צמודת דופן – מרכיב משמעותי להיתכנות כלכלית של התחדשות עירונית בפריפריה. “העיר לוד נמצאת במרחק של 15 דקות נסיעה מת”א ו-5 דקות מנתב”ג, אבל בעוד הביקוש לדירות בגוש דן מרקיע שחקים ומקפיץ את המחירים, ברי שבלוד ורמלה המחירים עדיין לא השלימו את העלייה. זה טוב מאוד לזוגות צעירים ולרוכשים, אבל זה מרחיק את הפתרון של התחדשות עירונית ולכן לא מספיק רק לאשר תוכניות בוותמ”ל או בועדה המקומית לתכנון ובניה, אלא יש לוודא כי הן ברות קיימה ויוכלו להתקדם עד קבלת היתר בניה”, כך לדברי קינן.

אמיר לוטן, מנהל תחום התחדשות עירונית בקבוצת לוינשטין, חברה נוספת שעוסקת בתחום הפינוי בינוי, כולל בעיר לוד, ציין כי “עיריית לוד תומכת ומעודדת התחדשות עירונית בתחומה, ומפעילה מינהלת שעוזרת בקידום הפרויקטים – דבר שיכול להסביר את מובילותה בתחום כפי שעולה מניתוח הנתונים. אנו מקדמים בלוד מספר פרויקטים של  פינוי בינוי המשלבים מגורים ומסחר במתחם שלמה המלך בעיר, במתחמים המקודמים על ידי הותמ”ל, הרשות להתחדשות ועיריית לוד (ותמ”ל 2012), ונמשיך לאתר פרויקטים נוספים בעיר גם בעתיד”.

שכונה בלוד. צילום: מקומונט לוד

“לוד עוברת תנופת בנייה ופיתוח משמעותית, הכוללת הקמת מתחמי מגורים עירוניים המשלבים שטחי מסחר, שטחי ציבור, ומרחבים ציבוריים מפותחים”. מציין לוטן, “היא נהנית מנגישות תחבורתית גבוהה במיוחד – כשהיא נמצאת למעשה 15 דקות נסיעה בלבד מתל אביב, עם גישה מהירה לכבישים 1, 431 ו- 6. בעיר פועלות שתי תחנות רכבת. במקביל, מפתחת עיריית לוד פרויקטים תחבורתיים שישפרו אף יותר את נגישות העיר, כמו הקמת תחנת רכבת שלישית, 5 תחנות מטרו, הקו החום של הרכבת הקלה, פתיחת כביש 200 ועוד”.

קבוצת לוינשטין וחברת יניב כהן אחזקות נבחרו על ידי הדיירים במתחם שלמה המלך בלוד לבצע את פרויקט הפינוי בינוי, שבמסגרתו ייהרסו שלושה בנייני רכבת שבהם 84 דירות ישנות ועוד מבנה מסחרי שכונתי שבו 12 חנויות בבעלות פרטית, ובמקומם ייבנו 305 יחידות דיור בשני מגדלי מגורים בני 23-25 קומות ועוד שלושה בנייני בוטיק בני 7 קומות. בנוסף ייבנה מרכז מסחרי בשטח כ-1,200 מ”ר שחלקו יהיה לשימוש עיריית לוד. המתחם ממוקם על ציר שלמה המלך בלוד פינת רחוב ארלוזורוב, אהרון פלדמן וז’בוטינסקי.