Site icon מקומונט לוד

15 עובדות על מגיפת השמנת יתר בישראל ובעולם

הידעת? השמנת יתר חולנית, הוגדרה בשנת 1997 על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כמגיפה עולמית, המהווה את האתגר הבריאותי הגדול שניצב בפני האנושות במאה ה21. לשם כך אספנו  עבורכם, מספר עובדות חשובות שכדאי להכיר בנושא השמנת יתר חולנית וניתוח לקיצור קיבה:

  1. השמנת יתר חולנית הינה מחלה כרונית, המהווה גורם מסכן למחלות נלוות נוספות כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה, סרטן, כאבי גב ופרקים, בעיות פוריות ועוד. מחלה זו מסכנת ומפחיתה את תוחלת החיים.
  2. מעולם רעב לעולם שמן- על פי דיווח בכנס איגוד בינלאומי באוסטרליה דווח שמתוך 6.5 מיליארד אנשים החיים בעולם, קצת יותר ממיליארד אנשים סובלים מהשמנה, ומתוכם 300 מיליון סובלים מהשמנת יתר חולנית.
  3. מהם הגורמים להשמנת יתר? טרם נמצאו גורמים ודאיים למחלה, אם כי ידוע שהשמנת יתר היא תוצאה של שילוב גורמים שונים הקשורים בגנטיקה, סביבה, תרבות וחברה, וגורמים פסיכולוגיים.
  4. כיצד מחשבים את מדד BMI הנוסחה לחישוב היא: משקל (ק”ג) מחולק לגובה (מטר)בריבוע. תוצאה מעל 30 ומעלה נחשבת השמנה.

    מכירים אחד כזה? צילום: pixabay

  5. המדינה השמנה בעולם- ארה”ב נצבת במקום הראשון, במדינות שבהם סובלים ממחלת השמנת היתר הקיצונית בעולם, לעומת זאת המדינה הכי רזה בעולם היא בהוטן (נמצאת בהרי ההימלאיה בין הודו לסין) בה צורכים בממוצע כ9 קלוריות יותר מן הצורך היומי המומלץ לאדם.
  6. על פי פרסומים משנת 2017, ישראל מדורגת במקום הראשון בדירוג ההשמנה באירופה.
  7. שכיחות ההשמנה בישראל גבוהה יותר בקרב נשים בישראל, שמתוכן קיימת קבוצת סיכון עם שיעורי השמנה גבוהים במיוחד, בקרב נשים מעל גיל 50 מהאוכלוסייה הערבית.
  8. ארגון הבריאות העולמי קבע כי ניתוח בריאטרי הינו הטיפול היעיל ביותר להשמנת יתר קיצונית לטווח הרחוק.
  9. ניתוח לקיצור קיבה התגלה בהפתעה- באמצע שנות ה-70 , כאשר חולים רבים שעברו ניתוח אולקוס, שבמהלכו נאלצו לכרות להם גם חלק מהקיבה. לאחר הניתוח הם איבדו קילוגרמים רבים ממשקלם ולא הצליחו להעלותם שוב. תקלה לא צפויה זו הולידה את ניתוח מעקף הקיבה. כיום קיימים מספר סוגי ניתוחים עיקריים והם: ניתוח הצרת קיבה עם טבעת מתכווננת, ניתוח שרוול קיבה, ניתוח מעקף קיבה, ניתוח מיני מעקף קיבה, ניתוח מעקף תריסריון.
  10. ניתוח בריאטרי כלול בסל הבריאות– חולים בהשמנת יתר העומדים בקריטריונים של משרד הבריאות, יכולים לבצע את הניתוח בהשתתפות עצמית נמוכה.
  11. ניתוח קיצור קיבה הינו ניתוח הנפוץ ביותר בישראל-ניתוחים לקיצור קיבה הם בין הניתוחים הפופולריים בישראל. על פי ההערכות, מתבצעים מדי שנה כ-6,000 ניתוחים כאלה בבתי החולים ברחבי הארץ. זאת לעומת  ארה”ב, שם מספר הניתוחים מדי שנה מגיע לכ-180 אלף. הניתוח השכיח ביותר הוא ניתוח השרוול, בו מצירים את  הקיבה לגודל של בננה.
  12. דיאטה או ניתוח? על פי מחקרים שונים, קיים סיכון גבוה יותר לעלות חזרה במשקל, לסובלים מהשמנת יתר חולנית שמטופלים בשיטות קלאסיות של שינוי אורח חיים ותזונה בהשוואה לחולים שעברו ניתוח לקיצור קיבה. ועם זאת, שניתוח לקיצור קיבה  הינו חלק משמעותי בתהליך הירידה במשקל, אם כי לשמירה על המשקל  בטווח הארוך, תלויה בשינוי אורח החיים, התזונה והפעילות הגופנית של המטופל.
  13. השמנת יתר והריון- להשמנת יתר יש השפעה רבה על הפוריות אצל גברים ונשים. BMI גבוה מ 30 מהווה קושי לקליטת הריון. מחקרים מצביעים על העובדה לפיה הריון לאחר הליך בריאטרי הינו בטוח יותר לאם ולתינוק, מאשר הריון שמסתבך בעקבות השמנת יתר.
  14. ניתוח בריאטרי מציל חיים- בעיקר למי שסובלים ממחלות נלוות הכרוכות בהשמנת יתר קיצונית, כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה, סרטן כאבי גב ופרקים בעיות פוריות ועוד.
  15. צעירים לנצח- על פי חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, נמצאו אצל מנותחים בריאטריים, סימנים גנטיים המעידים על הצערת הגוף, כשנה לאחר הניתוח.

 

המאמר נכתב ע״י ד״ר חסן קיס 03-5117919