Site icon מקומונט לוד

6 מיליארד ש”ח ו-17 א’ יחידות דיור בדרך ללוד

ראש העיר עו”ד יאיר רביבו הציג השבוע בפני חברי מועצת העיר את הסכם הפיתוח האסטרטגי עליו תחתום לוד בחודש הקרוב עם ממשלת ישראל, הכולל הקמה של 17 אלף יח’ דיור חדשות והשקעות אדירות לפיתוח ושיקום העיר הוותיקה, בהיקף כולל של למעלה מ-6 מיליארד ש”ח עד שנת 2023

ראש העיר עו”ד יאיר רביבו, כינס השבוע את חברי מועצת העיר ואת ההנהלה הבכירה של העירייה, כדי להציג בפניהם את הסכם הפיתוח האסטרטגי, עליו עתידה לוד לחתום בחודש הקרוב עם ממשלת ישראל.

לכל הדעות, מדובר בהסכם החשוב ביותר בתולדותיה של העיר לוד, מאז היווסדה, אשר יביא לתפנית אדירה בכל הקשור לעתידה ופיתוחה של העיר. המדובר בהסכם פיתוח אסטרטגי במודל של הסכמי גג שעשוי להכפיל את העיר לוד במספר תושביה, במטרה לענות במהירות יחסית על הצורך ההולך וגובר בקרב תושבי העיר ותושבים מכל המדינה, ובמיוחד בקרב הזוגות הצעירים לדיור זמין ובר השגה במרכז הארץ.

רביבו עם נתניהו, מעורב ותומך אישית בהסכם הפיתוח הענק בלוד.צילום דוברות עיריית לוד

יחד עם ראש העיר, הציגו את עיקרי ההסכם, עוזי לוי, מנכ”ל החברה הממשלתית “דירה להשכיר” אשר תתכלל את ביצוע ההסכם– חברה בבעלות מלאה של המדינה שהוקמה על פי החלטת ממשלת ישראל לשם קידום נושא הדיור ובכלל זה הקמת דירות להשכרה במסגרת הפרויקט הלאומי לדיור, ובן מיוסט, מנכ”ל החברה הכלכלית ללוד – הזרוע הביצועית של עיריית לוד אשר אחראית על התכנון, הניהול והביצוע של הסכם הפיתוח האסטרטגי.

המרכיבים העיקריים בהסכם כוללים פיתוח מתחמים בהם כ-17,000 יח”ד לרבות על שטחי ניר צבי ובן שמן שיסופחו ללוד כתנאי להסכם, התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות במסגרת פינוי בינוי ותוספת של 3,000 יח”ד, פיתוח העיר הפנימית והשכונות הוותיקות לרבות שדרוג תשתיות והשכונות הערביות, והדובדבן -קידום איזור תעסוקה חדש כעוגן כלכלי חשוב לעיר, פיתוח תשתיות תחבורה, ועוגן מרכזי נוסף בפיתוח התיירות והעיר העתיקה. תקופת ההסכם, עד שנת 2023.

היתרון של ההסכם בכך שהוא רותם מראש את כל משרדי הממשלה השותפים להסכם, בהם משרד האוצר, מטה הדיור, משרד הבינוי והשיכון, משרד התחבורה, משרד הפנים וכאמור החברה הממשלתית “דירה להשכיר”, באופן שמקצר באופן דרמטי את זמן פיתוח השכונות החדשות והקמתן, ומבטיח את המשאבים והגיבוי הממשלתי להקמת שכונות ענק אלה הכוללות כאמור כ- 17,000 יחידות דיור בלוד, בהתאם לעיקרון המנחה של הסכם הגג, של זירוז תהליכי קבלת היתרי הבנייה והעמדת קדם מימון על ידי הממשלה לפיתוח תשתיות, מוסדות חינוך ומבני ציבור, פארקים ומחלפי תחבורה, עוד משלב שיווק הפרויקטים. בנוסף, ייקבע לוח זמנים מדויק לביצוע ולקידום כל שלב בפרויקטים השונים.

“נקודת מפנה ובשורה חשובה לעיר לוד ולתושביה, אין המדובר בעוד הסכם גג כפי שנעשה ב-14 ערים אחרות, אלא בהסכם פיתוח אסטרטגי, ייחודי לעיר לוד” אמר ראש העיר עו”ד יאיר רביבו, “מדובר בהסכם הוליסטי שמביט קדימה לעתיד אך גם הולך אחורה בזמן, הכולל את העיר הוותיקה ולא מדבר רק על שכונות חדשות, אלא בראש ובראשונה על חיבוריות בין השכונות הוותיקות ומרכז העיר לאלו המתוכננות להיבנות. חלק מכל תכנון עתידי יכלול את העיר הקיימת, הוותיקה. לא מיהרנו, עשינו את ההסכם הארוך ביותר והעמדנו תנאים. אמרתי שאני לא מתלהב רק מיחידות דיור נוספות ושכונות חדשות, אני קודם דורש תקציבים יוצאי דופן לתיקון עוולות העבר ולשיקום העיר הוותיקה, לסדר את השכונות הוותיקות, כמו גם שאני לא רוצה שום שכונה חדשה ללא בתי ספר, גנים, מועדוני נוער, מוסדות ציבור, תשתיות מפותחות. אנחנו קודם כל מתחילים בשכונות הוותיקות. זהו הסכם תקדימי בכל קנה מידה, העמסנו על המדינה אחריות ואת כל החלומות שלנו במסגרת ההסכם, כולל מערכות כבישים ותחבורה, מוסדות ציבור וחינוך, ופיתוח תשתיות. העניינים מתגלגלים באופן מאוד חיובי בזכות מעורבותו של ראש הממשלה, אנו זוכים לאוזן קשבת בכל משרדי הממשלה ולהטבות יותר מתמיד. לאורך השנים העיר לוד קיבלה ‘סטירות’ מהמדינה כאשר בין היתר הקימו לנו גם ערים חדשות סביב לוד, את שוהם ומודיעין, היום המדינה התעשתה ושמה פה המון כסף, למעלה מ-6 מיליארד”.

“אין ספק כי המדובר בבשורה לצעירים ולתושבי העיר שמבקשים להישאר בעיר ולשפר דיור, ובתוספת של כ-20,000 יחידות דיור במרכז הארץ, בלב אזור הביקוש. זהו האתגר שלנו להשאיר את הצעירים בלוד ולמשוך אוכלוסייה חילונית ציונית ממרכז הארץ שתבוא ללוד, תראה את העיר כמקום אטרקטיבי למגורים, עיר בצמיחה מחודשת, עם חינוך איכותי, שפע מקורות תעסוקה, תנופת פיתוח ודיור בר השגה. השאיפה שלי היא להחזיר את הזוגות הצעירים שעזבו את לוד לטובת שוהם, מודיעין, ראשון ובאר יעקב, ושבו בנים לגבולם”.

טקס חתימת ההסכם יתקיים במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר השיכון יואב גלנט, שר התחבורה ישראל כ”ץ, שר הפנים אריה דרעי, וכן רשות מקרקעי ישראל, מנכ”לי חברות ממשלתיות ובכירים בשירות הציבורי והמוניציפאלי.

חברי מועצת העיר שיבחו את ההסכם המבטיח שינוי דרמטי בעתידה ובפיתוחה של לוד, ואת “עבודת הנמלים” שנעשתה לצורך הכנת תכנית הפעולה המפורטת. “אני מודה לכם על הדיון הענייני ועל הגיבוי” אמר ראש העיר, “הכי חשוב עכשיו זה האמון. האמון שלכם בי, האמון שלנו במדינה. יחד נהפוך את לוד לעיר שבנויה עבור תושביה ולעיר מחודשת ומועדפת למגורים במרכז הארץ. בעזרת השם, נעשה ונצליח!”