מנתונים שמפרסמת עמותת אור ירוק לבטיחות בדרכים עולה כי 29% מכלל הנהגים שנפגעו בתאונות דרכים בלוד בחמש השנים האחרונות (2016-2020) היו נהגים צעירים (עד גיל 24) ♦ לוד היא העיר המדורגת שניה בשיעור הנפגעים ♦ בחמש השנים האחרונות נפגעו בעיר 43 נהגי רכב פרטי צעירים בתאונות דרכים.
בעמותת אור ירוק ניתחו את חלקם היחסי של נהגים צעירים (עד גיל 24) שנפגעו בתאונות דרכים בערים בחמש השנים האחרונות (2016-2020) מתוך כלל הנהגים שנפגעו באותן שנים בערים. במסגרת הבדיקה נבדקו ערים מעל 50 אלף תושבים והבדיקה כללה את מספר הנהגים הצעירים לפי מקום התאונה ולא לפי מקום המגורים של הנפגע.
כאמור, לוד היא השניה בדירוג הלא מחמיא, כשאת הטבלה מובילה העיר רהט. 32.3% מהנהגים שנפגעו בתאונות דרכים ברהט הם נהגים צעירים – הכי הרבה מכל הערים בארץ, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ”ס. אחרי רהט ולוד נמצאת אום אל פחם במקום השלישי כאשר 27.7% מכלל הנהגים שנפגעו בתאונות דרכים בעיר היו נהגים צעירים. ראש העין (26.9%) ונצרת (24.6%) סוגרות את חמשת הערים עם השיעור הגבוה בארץ.
ירושלים, שבתחומיה נפגעו הכי הרבה נהגים צעירים בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות, נמצאת במקום התשיעי עם שיעור של 19% נפגעים מכלל הנהגים שנפגעו בעיר – אחד מכל חמישה נהגים שנפגעו.
בתל אביב-יפו, עיר שגם מתגוררים בה צעירים רבים וגם מהווה מוקד משיכה לנהגים צעירים שמגיעים מערים אחרות, נאמד שיעורם של הנהגים הצעירים שנפגעו בתאונות דרכים מכלל הנהגים בשיעור של 12%, העיר השלישית והבטוחה לנהגים הצעירים. גבעתיים (4.3%) ורמת גן (11%) הן הערים עם שיעור הנהגים הצעירים הנמוך ביותר שנפגעו בתאונות דרכים מתוך כלל הנהגים שנפגע בתאונות בעיר.
מניתוח הנתונים עולה כי בערים ערביות שיעור הנהגים הצעירים הנפגעים בתאונות דרכים גבוה מאוד. שלוש הערים הערביות הגדולות- רהט, אום אל פחם ונצרת נמצאות בין חמשת הערים הראשונות בשיעור הנהגים הצעירים הנפגעים מכלל הנהגים.
לדברי ארז קיטה מנכ”ל עמותת אור ירוק, “נהגים צעירים הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים. להיעדר הניסיון וחוסר היכולת לקרוא את מפת הסכנות יש חלק מרכזי בהיפגעות שלהם בתאונות דרכים. כל גורמי המקצוע חייבים להתגייס במטרה לצמצם את היפגעותם הגבוהה של הצעירים בתאונות דרכים. ראשי הערים חייבים להירתם למשימה ולמקד פעילות לצמצום הנפגעים בתוך הערים, במסגרת הפעילות הקהילתית. במקביל, יש להעלות את המודעות ולהגביר את ההסברה במדיות התקשורתיות שבהן הצעירים נמצאים, בעיקר ברשתות החברתיות. ככל שנטמיע את ערכי הבטיחות בנהגים החדשים והצעירים נוכל לקטוף את פירות הבטיחות כשהם יהיו נהגים וותיקים ומנוסים”.
שיעור נהגי רכב פרטי צעירים נפגעים בתאונות מכלל הנהגים הנפגעים בערים 2016-2020
שם העיר | אחוז נהגים צעירים נפגעים מכלל הנהגים הנפגעים | נהגי רכב פרטי צעירים נפגעים 2016-2020 | נהגי רכב פרטי נפגעים 2016-2020 | |
---|---|---|---|---|
1 | רהט | 0.323 | 11 | 34 |
2 | לוד | 0.29 | 43 | 148 |
3 | אום אל פאחם | 0.277 | 28 | 101 |
4 | ראש העין | 0.269 | 24 | 89 |
5 | נצרת | 0.246 | 57 | 231 |
6 | בית שמש | 0.245 | 29 | 118 |
7 | נהרייה | 0.233 | 42 | 180 |
8 | רמלה | 0.221 | 33 | 149 |
9 | ירושלים | 0.19 | 509 | 2675 |
10 | באר שבע | 0.187 | 257 | 1376 |
11 | אילת | 0.183 | 18 | 98 |
12 | אשקלון | 0.183 | 142 | 578 |
13 | ראשון לציון | 0.179 | 120 | 669 |
14 | קריית גת | 0.175 | 29 | 165 |
15 | עפולה | 0.173 | 43 | 248 |
16 | חיפה | 0.172 | 281 | 1626 |
17 | חדרה | 0.171 | 88 | 513 |
18 | קריית אתא | 0.169 | 49 | 290 |
19 | הוד השרון | 0.166 | 18 | 108 |
20 | ביתר עלית | 0.166 | 5 | 30 |
21 | מודיעין-מכבים-רעות | 0.162 | 36 | 221 |
22 | אשדוד | 0.157 | 142 | 901 |
23 | רחובות | 0.148 | 64 | 430 |
24 | כפר סבא | 0.147 | 43 | 292 |
25 | חולון | 0.141 | 106 | 752 |
26 | בת ים | 0.137 | 57 | 414 |
27 | בני ברק | 0.137 | 30 | 219 |
28 | פתח תקווה | 0.136 | 116 | 853 |
29 | נתניה | 0.134 | 84 | 623 |
30 | הרצליה | 0.134 | 40 | 298 |
31 | רעננה | 0.125 | 26 | 208 |
32 | נס ציונה | 0.122 | 21 | 172 |
33 | תל אביב-יפו | 0.12 | 236 | 1961 |
34 | רמת גן | 0.11 | 10 | 390 |
35 | גבעתיים | 0.043 | 3 | 69 |
-
מקור נתונים: למ”ס