לפני כשבוע פורסם סרטון שצולם על ידי מצלמות חברת ‘נתיבי ישראל’ בו רואים פעוט כבן שנה וחצי שנופל מרכב שחצה את צומת כוכב יאיר. הפעוט שלא היה חגור בחגורת בטיחות, נפל מהרכב ממש באמצע הצומת ובמזל גדול נפצע באורח קל בלבד. מבדיקה שערכנו עולה כי בשבת 2018 חלה ירידה של כ-6% במספר דוחות התנועה בגין אי חגירת חגורת בטיחות.
כ-129 אלף דוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות רשמו שוטרי משטרת ישראל בשנת 2018, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני המשטרה. בהשוואה לנתוני שנת 2017 מדובר בעליה של כ-14% במספר הדוחות כאשר באותה שנה נרשמו כ-112 אלף דוחות.
בשנת 2018 נרשמו בלוד 861 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 914 דוחות. מדובר בירידה של 6% בין השנים 2018 ל-2017 בכמות הדוחות שחולקו בלוד.
ברמלה השכנה המצב חמור אף יותר, שם נרשמה ירידה של כ-65% בהיקף הדו”חות בתקופה שנבדקה. סה”כ ניתנו ברמלה 366 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 1,034 דוחות.
בין השנים 2018 ל-2017 ירדה כמות הדוחות שרשמה המשטרה למי שנתפס נוסע ללא חגורה בירושלים ב-14%, בתל אביב נרשמה ירידה של 9%, ובחיפה ירידה של 25% בדוחות. בפתח תקווה ירדה כמות הדוחות בין השנים הללו ב-23% וברמלה, כאמור, נרשמה ירידה של 65% בדוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות.
מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ”ס עולה כי בשנת 2018 נהרגו 24 בני אדם שלא חגרו חגורת בטיחות/לא היו רתומים לעומת 22 בני אדם שנהרגו בשנת 2017. בשנת 2018 נפגעו 244 בני אדם בתאונות דרכים לאחר שלא היו חגורים בחגורת בטיחות/רתומים.
ארז קיטה מנכ”ל עמותת אור ירוק: חגורת הבטיחות הוכחה כאביזר שבמקרים רבים יכול לעשות את ההבדל שבין חיים למוות. בעיני רבים נתפסת חגורת הבטיחות כאביזר בסיסי שבלעדיו לא נוסעים ולמרות זאת אנחנו עדים מדי שנה לכך שנוסעים רבים עדיין לא חוגרים בנסיעה, מסכנים את עצמם ואת יתר הנוסעים ברכב. בהיעדר נראות משטרתית מספקת בכבישים, אין מספיק אכיפה והסיכון לנוסעים הוא רב. הוספת ניידות משטרה והגברת הנראות שלהן בכבישים תסייע בהרתעת נהגים שלא חוגרים חגורת בטיחות, או מסיעים נוסעים כשאינם חגורים. אם תהיה מספיק אכיפה, מספיק הרתעה ונראות משטרתית גבוהה בכבישים ניתן יהיה לצמצם את התופעה, למנוע מאנשים לנסוע לא חגורים ולצמצם את מספר הנפגעים”
מספר הדוחות בערים נוספות
- ירושלים – בשנת 2018 נרשמו בעיר 4,695 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 5,464 דוחות.
- תל אביב-יפו – בשנת 2018 נרשמו בעיר 1,534 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 1,685 דוחות
- חיפה – בשנת 2018 נרשמו בעיר 1,578 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 2,113 דוחות.
- אשקלון – בשנת 2018 נרשמו בעיר 2,363 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 2,162 דוחות
- ראשון לציון – בשנת 2018 נרשמו בעיר 2,414 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 1,867 דוחות.
- באר שבע – בשנת 2018 נרשמו בעיר 2,241 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 1,895 דוחות.
- אשדוד – בשנת 2018 נרשמו בעיר 1,438 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 987 דוחות.
- אילת – בשנת 2018 נרשמו בעיר 1,151 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 937 דוחות.
- פתח תקווה – בשנת 2018 נרשמו בעיר 2,309 דוחות לנהגים שנסעו או הסיעו נוסע לא חגור בחגורת בטיחות. בשנת 2017 נרשמו בעיר 2,999 דוחות.
מתנדבי אור ירוק, חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין וחניכי פר”ח ערכו לאחרונה תצפית מדגמית בכל רחבי הארץ במטרה לדגום את מספר הנהגים והנוסעים אשר נוסעים ללא חגורת בטיחות. התצפית כללה 141 רשויות מקומיות ובמסגרתה נצפו 5080 רכבים שבהם נסעו 11,173 אנשים.
תוצאות התצפית מצביעות על כך שבממוצע 18% מהנוסעים ברכב (כולל הנהג ) לא חגרו חגורת בטיחות (17% בתצפית שביצעו בשנה שעברה).
10 הרשויות בהן נצפו הכי הרבה נוסעים ללא חגורות בטיחות:
- אום אל פאחם – 53% נסעו ללא חגורות בטיחות.
- חצור הגלילית – 46% נסעו ללא חגורות בטיחות.
- ג’וליס – 40% נסעו ללא חגורות בטיחות.
- תל מונד – 39% נסעו ללא חגורות בטיחות.
- הוד השרון – 36% נסעו ללא חגורות בטיחות.
- נתיבות – 35% נסעו ללא חגורות בטיחות.
- גבעתיים – 33% נסעו ללא חגורות בטיחות.
- טבריה – 32% נסעו ללא חגורות בטיחות.
- נצרת עלית – 31% נסעו ללא חגורות בטיחות.
- מיתר – 30% נסעו ללא חגורות בטיחות.